Sektorkolejowy » Rail Baltica: Litwa zbuduje najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich

Rail Baltica: Litwa zbuduje najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich

pzez Adrian

Na Litwie powstanie najdłuższy i najbardziej złożony obiekt inżynieryjny na międzynarodowej, bałtyckiej trasie kolejowej – Rail Baltica. Równocześnie będzie to najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich. Pozwolenie na budowę przeprawy przez rzekę Wilię koło Jonavy zostało wydane, o czym poinformowała spółka RB Rail AS. Kto ją zbuduje? Na razie nie wiadomo – wyniki przetargu nie zostały jeszcze ogłoszone.

Most przez Wilię, którym poprowadzona zostanie linia kolejowa Rail Baltica, ma mieć ponad 1,5 km długości. Jak mówi Marius Narmontas, szef litewskiego oddziału RB Rail, most Neris będzie wyróżniał się w krajach bałtyckich tym, że będzie najdłuższą tego typu konstrukcją, mierzącą aż 1510 m. Jego budowa wymaga zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, ponieważ dla obiektu nie przewidziano żadnych podpór posadowionych w nurcie rzeki, z tego powodu najdłuższe przęsło będzie miało 150 m długości.

Przeprawa nad Wilią jest fragmentem całkowicie nowego odcinka linii kolejowej o szerokości 1435 mm, zbudowanego między Kownem a granicą litewsko-łotewską.

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, a docelowo także Finlandię. Długość trasy na terenie Polski to 374 km, na Litwie 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km. Pociągi na tej trasie mają poruszać się z prędkością do 160 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. railbaltica.org

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz