Sektorkolejowy » Postępy prac przy modernizacji węzła kolejowego Portu Gdynia

Postępy prac przy modernizacji węzła kolejowego Portu Gdynia

pzez Damian

Trwa realizacja zadania pn. „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”, które ma na celu zwiększenie przepustowości strategicznego węzła kolejowego.

W sierpniu Budimex zakończył ważny etap inwestycji w Gdyni – do użytku oddany został  okręg nastawczy P1 (pisaliśmy o tym TUTAJ). Dzięki zakończonym pracom poprawił się dostęp do nabrzeży portowych (holenderskie, szwedzkie, śląskie i francuskie). Docelowo przepustowość Portu Morskiego w Gdyni ma zwiększyć się aż pięciokrotnie.

Zakres prac przy modernizacji węzła kolejowego Portu Gdynia

Zakres prac w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę 115 km torów, elektryfikację dojazdów do bram portu oraz modernizację mostu kolejowego, 13 km dróg oraz 29 przejazdów kolejowo-drogowych.

Budimex przekroczył już 80% zaawansowania prac przy modernizacji stacji Gdynia Port, która składa się z 3 części (A, B, C) – ostatnia z nich jest już praktycznie gotowa. Po zakończeniu całego przedsięwzięcia w układzie torowym będzie zamontowane ok. 175 tys. podkładów kolejowych, a sieć trakcyjna będzie miała ok. 78 km długości. Skala całego przedsięwzięcia wywiera ogromne wrażenie.

Warto dodać, że gotowy jest już budynek Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) na stacji portowej.

Za prace elektroenergetyczne w ramach zadania pn. „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni” odpowiedzialna jest skierniewicka spółka EL-IN, która w swoim zakresie ma do wykonania m.in.:

  • montaż 6 stacji transformatorowych
  • budowę ponad 350 km linii kablowych nn i sN
  • budowa ok. 25 km linii światłowodowych
  • zabudowę 77 szaf sterowniczych dla potrzeb zasilania oświetlenia, elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz odłączników
  • montaż więcej niż 1350 słupów oświetleniowych
  • zabudowę ponad 400 kompletów grzewczych na rozjazdach zwyczajnych, łukowych oraz krzyżowych

Ze względu na panujące warunku atmosferyczne tempo prac zwolniło.

Całkowity koszt inwestycji realizowanej w Gdyni to 1,5 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zgodnie z planem wszystkie prace w ramach tej inwestycji mają zakończyć się do 31 sierpnia 2023 r.

źródło: Budimex

O działaniach PKP PLK, które mają na celu poprawę warunków przewozu towarów do nadbałtyckich portów, pisaliśmy TUTAJ.

Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz