Sektorkolejowy » Modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia – Budimex oddał do użytku okręg nastawczy P1

Modernizacja węzła kolejowego Portu Gdynia – Budimex oddał do użytku okręg nastawczy P1

pzez Damian

Budimex zakończył kolejny etap prac w ramach realizacji zadania pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Poprawił się dostęp do nabrzeży portowych, co ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia transportu kolejowego w porcie Gdynia.

Przekazanie do eksploatacji tzw. okręgu nastawczego P1 miało miejsce 10 sierpnia 2022 r. Głównym celem działań realizowanych w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego oraz zwiększenie ilości transportowanych ładunków. Budimex jest odpowiedzialny m.in. za przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych.

„Dla ruchu kolejowego udostępniliśmy dodatkowo 21 torów i 30 rozjazdów, wraz z kompletną infrastrukturą elektroenergetyczną, teletechniczną, odwodnieniową i sanitarną. Do eksploatacji oddano również układy drogowe wraz z przejazdami kolejowo – drogowymi. Całość układów torowych oddanych do eksploatacji została włączona do sterowania komputerowego oddanej wcześniej nastawni P1. Przebudowany zakres okręgu nastawczego P1 stanowi obszarowo 1/3 całości stacji Port Gdynia. Jest to milowy krok na drodze do zakończenia całości modernizacji tej kluczowej z punktu widzenia dostępności do portu inwestycji” – informuje Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

W ramach inwestycji PKP PLK pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”:

  • zmodernizowanych zostanie 115 km torów
  • zelektryfikowane zostaną dojazdy do bram portu
  • przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy i 29 przejazdów kolejowo – drogowych

Kontrakt obejmuje także budowę: 2 nowych wiaduktów kolejowych, budynku Lokalnego Centrum Sterowania, 2 nastawni kolejowych, budynku biurowego PKP Cargo oraz remont trzech istniejących nastawni.

Całkowity koszt inwestycji to 1,5 mld zł netto. Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Planowany termin zakończenia kontraktu wraz z certyfikacją i wszystkimi niezbędnymi odbiorami to 31 sierpnia 2023 r.

Więcej o tej inwestycji pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Jędrzej Burek

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz