Sektorkolejowy » Ponad 7 mld zł – na tyle CPK wycenia opracowanie projektów inwestycji kolejowych

Ponad 7 mld zł – na tyle CPK wycenia opracowanie projektów inwestycji kolejowych

pzez Adrian

Przed kilku dniami spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła postępowanie ramowe związane z opracowaniem dokumentacji projektowej inwestycji kolejowych planowanych przez CPK. Wartość przygotowania projektów oszacowano na ponad 7 mld zł netto. Pomysłodawcy liczą na konkurencyjne oferty złożone przez specjalistyczne biura polskie i zagraniczne.

Spółka tłumaczy, że celem przetargu jest wybranie grupy wykonawców, którym CPK będzie przez osiem lat zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 5 listopada br.

Blisko 1800 km nowych linii kolejowych

Postępowanie dotyczy 29 projektów, w ramach których wydzielone są 82 odcinki o łącznej długości blisko 1800 km. Wśród nich znajdują się fragmenty, na których prędkość projektowana ma wynieść 350 km/godz.

Planowane do zaprojektowania odcinki to m.in.: Warszawa–CPK–Łódź–Wrocław; linia stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w kierunku Płocka, Włocławka i Trójmiasta; nowa trasa z Katowic do Krakowa; linia Ostrołęka–Łomża–Giżycko; linia z Katowic przez Jastrzębie-Zdrój do Ostrawy czy połączenia Łętownia–Rzeszów oraz Trawniki–Krasnystaw–Zamość.

Co inwestorowi daje umowa ramowa?

CPK wyjaśnia, że zawarcie umowy ramowej na opracowanie projektów pozwoli na wybór wykonawców dających rękojmię „należytej jakości prac”. Pozyskiwanie przez nich umów wykonawczych będzie się odbywać w oparciu o uproszczone postępowania, co ma przyspieszyć proces przetargowy i zwiększyć przewidywalność budżetu inwestorskiego.

Umowa ramowa ma obejmować: materiały do decyzji środowiskowych, koncepcje programowo-przestrzenne, projekty i opracowania związane z decyzjami lokalizacyjnymi oraz pozyskiwaniem nieruchomości, projekty budowlane i wykonawcze, a także dokumentację dotyczącą wyboru wykonawców prac budowlanych.

CPK zapowiada, że podobne umowy ramowe będzie opracowywać również w odniesieniu do zleceń dla inżyniera kontraktu oraz na prace budowlane.  

W 2,5 godz. koleją do Centralnego Portu Lotniczego

Do planowanego w Baranowie Centralnego Portu Komunikacyjnego z terenu całego kraju ma prowadzić gęsta siatka połączeń kolejowych. Aby koncepcja ta została wdrożona, konieczne jest zbudowanie blisko 1800 km linii kolejowych, z których część to odcinki linii dużych prędkości (do 350 km/godz.). Cały inwestycyjny plan kolejowy ma być zrealizowany do 2034 r. kosztem 95 mld zł, w efekcie czego z większości polskich miast do portu pasażerowie mają dojechać na lotnisko w czasie max. 2,5 godz.

Jak wynika z aktualnie podawanych przez CPK informacji, z planowanych linii nie zrealizowano jeszcze żadnego odcinka, żaden też nie jest w budowie. Prace przygotowawcze dotyczą obecnie 1220 km linii, a w planach jest 569 km. Planiści CPK zakładają, że po rozpoczęciu w 2023 r. budowy pierwszych odcinków, w roku 2027 gotowe będzie ponad 530 km nowych linii. W kolejnych latach sukcesywnie mają być uruchamiane następne fragmenty.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo prac oraz długo trwające procedury przetargowe, niewiele wskazuje na to, że taki plan uda się utrzymać. Problematyczna może okazać się również próba uruchomienia zbyt szerokiego frontu robót, generującego zwiększony popyt na materiały budowlane i usługi w stosunkowo krótkim czasie.

Autor: Agata Sumara
Fot. cpk.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz