Podpisana dzisiaj w Bukareszcie umowa to finał jednego z dwóch toczących się od początku roku długotrwałych postępowań przetargowych na zakup pojazdów elektrycznych dla Kolei Rumuńskich, w których swoje oferty złożyła PESA. Przetargi prowadziła rumuńska Agencja Reformy Kolei /ARF/, a pierwszy, podpisany właśnie kontrakt dotyczy zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk oraz 15 lat utrzymania. Projekt jest finansowany z rumuńskiego funduszu KPO.
W uroczystym podpisaniu umowy, które odbyło się w siedzibie Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Rumunii, uczestniczyli: Minister Transportu i Infrastruktury Sorin-Mihai Grindeanu, Prezes ARF Stefan Adrian Roseanu oraz przedstawiciele Ambasady RP w Bukareszcie.
– „Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa będą pierwszymi od ponad 20 lat, nowoczesnymi składami przeznaczonymi dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego Krajowego Planu Odbudowy, środki na wszystkie zadania zostały już zakontraktowane.” – podkreślił Sorin-Mihai Grindeanu, Minister Transportu i Infrastruktury Rumunii.
– „Zakup nowoczesnego taboru z wykorzystaniem środków z Krajowego Programu Odbudowy Rumunii to kolejny, ważny krok na drodze do modernizacji kolejowego transportu pasażerskiego w naszym kraju. ARF, jako rządowa agencja, intensywnie pracuje nad pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania kolejnych inwestycji w ten bezpieczny i ekologiczny środek transportu.” – dodał Stefan Adrian Roseanu, Prezes ARF.
– „Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem zbierających dobre recenzje w Czechach, elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Pesa 654/655, produkowanych dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. To dla nas kolejny, ważny krok w budowaniu pozycji spółki jako dostawcy nowoczesnych, komfortowych pojazdów klasy ‘Intercity’. Chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy, w całym rejonie Trójmorza” – podkreśla Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Pojazdy Inter-Regio, które PESA wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, wyposażone w 192 miejsca siedzące w 1 i 2 klasie, umożliwiające bezbarierową obsługę peronów 550 m, zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.
W ramach umowy PESA będzie również przez 15 lat świadczyć dla ARF usługi utrzymania pojazdów i w tym celu PESA wraz z państwowymi Kolejami CFR Calatori utworzy lokalne centra serwisowe. W tym zakresie PESA podpisała już z państwowymi spółkami CFR Calatori i CFR SA wstępne porozumienia.
W latach 2012–23 bydgoska spółka dostarczała tramwaje do Rumunii. W miejscowościach: Cluj, Iasi i Craiova, pasażerów obsługuje w sumie 37 polskich pojazdów szynowych. Przedsiębiorstwo w ramach strategii PESA 2030+, konsekwentnie i systematycznie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. Aktualnie produkowane i dostarczane są tramwaje do stolicy Estonii, pojazdy dla CD i RegioJet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport stanowi ponad połowę produkcji zakładu.