W połowie sierpnia na budowie najwyższego na świecie łukowego mostu kolejowego wykonano symboliczny złoty spaw łączący dwie części przęsła znajdującego się na wysokości 359 m nad poziomem koryta rzeki Chenab w Indiach. Budowla jest gotowa w 98%.
Most Chenab stanowi kluczowe połączenie na 111-kilometrowym odcinku od Katra do Banihal, który jest częścią projektu kolejowego Kaszmir. Po jego zakończeniu do stolicy Kaszmiru, Śrinagaru, będzie można dotrzeć bezpośrednio z Delhi po pokonaniu trasy o długości 900 km.
Przeprawa nazywana przez Hindusów cudem ze stali (do budowy wykorzystano ponad 28,6 tys. ton stali) będzie wyższy o 35 m od wieży Eiffla (324 m). Dla porównania – najwyższy budynek w Polsce ma 310 m i jest to kompleks budynków biurowych budowany w warszawskiej dzielnicy Wola – Varso Tower.
Budowę mostu rozpoczęto w 2004 r., ale prace przerwano w latach 2008–2009, ponieważ po weryfikacji projektów okazało się, że nie zostały w pełni uwzględnione aspekty bezpieczeństwa w związku z występującymi w okolicy silnymi wiatrami o dużej prędkości. Ostatecznie zaprojektowano go tak, by wytrzymał podmuchy wiatru do 266 km/godz.
Most Chenab ma 1315 m długości. Przy jego budowie w szczytowym okresie pracowało ponad 1300 pracowników i 300 inżynierów. Pociągi będą po nim przejeżdżać przy prędkości ograniczonej do 30 km/godz. Projektowana żywotność obiektu wynosi co najmniej 120 lat.
Autor: Agata Sumara
Fot. @RailMinIndia, twitter
2 komentarze
Mają rozmach! 😉 Tak trzymać!
Gdzie indziej przeczytałem, że jednak prędkość ma być 100 km/h. Te 30 km/h to strasznie podejrzanie mało – most ma wytrzymać duży napór wiatru czy trzęsienie ziemi do 8 stopni, a nie da rady z pociągiem rozpędzonym do 100 km/h?