Sektorkolejowy » Kto opracuje studium planistyczne rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego?

Kto opracuje studium planistyczne rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego?

pzez Adrian

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. Na jej opracowanie wykonawca będzie miał około 3,5 roku.

Co obejmuje zamówienie?

Postępowanie dotyczy opracowania studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej, realizowanego w ramach projektu pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”.

Jak podaje zamawiający:

Głównym celem projektu jest opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji warszawskiej w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym na tym obszarze. Poszczególne warianty muszą być wewnętrznie spójne i skonsultowane z właściwymi organizatorami transportu lub przewoźnikami

Spółka oczekuje, że w odpowiedzi na zamówienie otrzyma wariantowe (pięć wariantów):

  • koncepcje obsługi aglomeracji warszawskiej i wybranych relacji na terenie woj. mazowieckiego transportem kolejowym ze wskazaniem punktów obsługi pasażerskiej;
  • modele mikrosymulacyjne odzwierciedlające warianty referencyjne oraz warianty inwestycyjne;
  • modele prognostyczne odzwierciedlające warianty referencyjne oraz warianty inwestycyjne;
  • koncepcje układów torowych zweryfikowane analizami ruchowo-przewozowymi w obszarze aglomeracji warszawskiej i na wybranych liniach woj. mazowieckiego.

Proponowane warianty mają zostać porównane i ocenione.

Nowe linie, warszawski ring, łącznice i nie tylko

W szczegółowej dokumentacji opisującej przedmiot zamówienia podano wiele opcji inwestycyjnych, które należy poddać analizie.

Pod uwagę ma być wzięta dobudowa dodatkowej pary torów w celu uzyskania separacji ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego dotyczy orientacyjnie takich odcinków, jak: Grodzisk Mazowiecki–Skierniewice, Warszawa–Sochaczew, Nasielsk/Kątne/Świercze–Ciechanów, Warszawa Główna Towarowa–Warszawa Gdańska.

Przewiduje się nowe linie średnicowe wraz z niezbędnymi łącznicami przede wszystkim na odcinkach: Warszawa Wileńska–Warszawa Główna, Warszawa Wileńska–Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska–Warszawa Służewiec, trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia–Warszawa Centralna–Warszawa Wschodnia. Korytarze te mogą pełnić funkcję wyłącznie w ruchu aglomeracyjnym, wyłącznie w ruchu dalekobieżnym lub łącznie w ruchu mieszanym.

Należy również uwzględnić utworzenie kolejowego „ringu” miejskiego wokół Warszawy oraz liczne projekty liniowe i łącznicowe, takie jak: budowa łącznic umożliwiających przejazd w nowych relacjach, np. Warszawa Włochy–Warszawa Aleje Jerozolimskie; budowa linii Pruszków–Błonie; dostosowanie linii nr 938 Warszawa Jelonki–Radiowo oraz do linii nr 512 Pruszków–Komorów do obsługi pociągami pasażerskimi; budowa linii Tłuszcz/Łochów–Sokołów Podlaski oraz linii Modlin–Wyszogród–Płock; obsługa transportem kolejowym Mszczonowa poprzez budowę linii Żyrardów–Mszczonów lub/oraz realizacja połączenia z linii nr 12 do Mszczonowa; budowa linii Józefów–Parzniew lub połącznie linii  nr 3 z ciągiem linii nr 1 oraz linii nr 447.

Kolejny element analizy ma stanowić studium obejmujące utworzenie nowych ciągów dowozowych do aglomeracji warszawskiej. Zawiera się w tym: budowa linii Zegrze Płd.–Pułtusk–Maków Mazowiecki–Przasnysz–Chorzele; linii obwodowej Konstancin Jeziorna–Otwock; linii Pruszków/Warszawa Lotnisko Chopina–Nadarzyn–Tarczyn–Grójec; uwzględnienie połączenia Piaseczno–Tarczyn–Grójec–Białobrzegi jako kolei normalnotorowej/lekkiej/wąskotorowej w systemie transportowym; budowa linii Warszawa Wileńska–Marki–Radzymin jako kolei normalnotorowej/lekkiej/wąskotorowej; integracja linii WKD z siecią PKP PLK S.A., w szczególności z nową linią średnicową; budowę linii Warka–Kozienice.

Ponadto wykonawca będzie miał za zadanie zająć się również projektami dostosowawczymi na istniejącej infrastrukturze, w tym dostosowaniem obwodnicy towarowej Warszawy do ruchu pasażerskiego (aglomeracyjnego i dalekobieżnego) przy założeniu zachowania płynności ruchu towarowego; dostosowaniem wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m; rozbudową układu torowego stacji Warszawa Główna Towarowa. Przy ocenie ofert pod uwagę brane będą dwa kryteria: doświadczenie personelu wykonawcy (waga: 40) oraz cena (60).

Okres obowiązywania zamówienia to 3,5 roku (1270 dni).

Oferty przetargowe można składać w siedzibie zamawiającego do 24 lutego 2022 r.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz