W ramach postępowania przetargowego Kolei Mazowieckich (KM) na dostawę 6 fabrycznie nowych dwuczłonowych elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych (EAZT) wpłynęły 3 oferty. Zakres zamówienia obejmuje także pakiet naprawczo-pozdarzeniowy, szkolenie pracowników z obsługi pojazdów oraz świadczenie usług serwisowych na poziomie utrzymania P1, P2 i P3 (do 31 grudnia 2031 r.). W gronie zainteresowanych dostarczeniem jednostek dla przewoźnika znaleźli się: Pesa Bydgoszcz, Stadler oraz konsorcjum firm z Czech – Skoda Transportation i Skoda Vagonka.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto |
1. | Pesa Bydgoszcz | 328 482 570 zł – zamówienie podstawowe 288 578 910 zł – zamówienie objęte opcją 617 061 480 zł – zamówienie podstawowe + opcja |
2. | Stadler Polska | 370 929 933 zł – zamówienie podstawowe 261 266 268 zł – zamówienie objęte opcją 632 196 261 zł – zamówienie podstawowe + opcja |
3. | Konsorcjum firm: Skoda TransportationSkoda Vagonka | 261 655 200 zł – zamówienie podstawowe 192 582 470 zł – zamówienie objęte opcją 454 237 670 zł – zamówienie podstawowe + opcja |
Jak poinformowało czeskie konsorcjum w formularzu ofertowym, wybór ich oferty wiąże się z dodatkowym obowiązkiem podatkowym na poziomie 23%. Tym samym po doliczeniu VAT-u wartość zamówienia podstawowego wyniesie 321 835 896 zł brutto oraz 236 876 438,1 zł brutto za opcję, zatem całkowita oferta opiewa na 558 712 334,1 zł brutto.
W ramach prawa opcji KM mogą:
- dokupić 3 kolejne EAZT-y wraz ze świadczeniem usług dodatkowych (identyczne, jak w zamówieniu podstawowym)
- przedłużyć okres, w którym obowiązuje świadczenie usług dodatkowych o 18 lat – licząc od dostawy konkretnego pojazdu bądź do osiągnięcia przebiegu na poziomie 2 160 000 km
- zrealizować dwie naprawy na poziomie utrzymania P4 każdego dostarczonego pojazdu (w ramach zamówienia podstawowego oraz w ramach opcji)
Żadna ze złożonych ofert nie mieści w budżecie, gdyż Koleje Mazowieckie przewidziały na zrealizowanie zamówienia podstawowego, wynosi 275 848 080 zł brutto.
Warto przypomnieć, że to już czwarty przetarg na dostawę EAZT-ów ogłoszony przez KM. W pierwszym z nich nie wpłynęła żadna oferta, drugi został unieważniony, a w trzecim zainteresowanie wykazała tylko jedna firma – Stadler, jednak zaproponowana cena znacząco przewyższała budżet zamawiającego.
Więcej informacji o Kolejach Mazowieckich można znaleźć m.in.:
- W Radomiu powstanie baza Kolei Mazowieckich
- PESA dostarczy 16 nowoczesnych pojazdów dla Kolei Mazowieckich
- Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich – wszystkie pojazdy FLIRT produkcji Stadlera odebrane!
- Alstom i Koleje Mazowieckie podpisały umowę na naprawę P5 wagonów piętrowych Twindexx
Autor. Damian Malesza
Fot. Sektorkolejowy