PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje o podpisaniu umów na dostawę pięciu nowoczesnych pociągów do prac przy sieci trakcyjnej. Wartość tych specjalistycznych pojazdów to około 40 mln zł. Dostawy pociągów mają być zrealizowane w 2022 r.
Nowymi pociągami sieciowymi będą dysponować cztery spółki grupy Kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Są to: Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o., Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Firmy te zajmują się głównie pracami utrzymaniowymi oraz inwestycyjnymi na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.
Do czego zostaną wykorzystane pociągi sieciowe?
Zamówione maszyny mają umożliwić kolejarzom lepsze utrzymanie linii oraz zapewnienie sprawniejszych przewozów kolejowych.
Pociągi sieciowe będą wykorzystywane do prac inwestycyjnych, jak również do robót bieżących, takich jak np. naprawa i zabezpieczenie sieci trakcyjnej.
Kolejarze planują, że do 2023 r. pozyskają zezwolenia uprawniające do eksploatacji pojazdów na krajowej sieci kolejowej.
Zakup specjalistycznych pojazdów szynowych wpisany jest w plany rozwojowe grupy, w których uwzględniono również zwiększenie działań własnych w branży torowej, rozjazdowej i obejmującej podtorza. Rozwój przewidywany jest też w zakresie energetyki kolejowej i napraw pojazdów kolejowych. Docelowo spółki z grupy PKP PLK będą się także zajmować rozbudową baz i zaplecza serwisowo-technicznego.
Środki na zakup pociągów trakcyjnych pochodzą z dotacji z budżetu państwa. Łączna wartość dofinansowania to 850 mln zł. Za pośrednictwem spółki PKP PLK pieniądze te zostały przekazane jej spółkom zależnym w lipcu br.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ
Autor: Agata Sumara
Fot. PNUIK J. Kowal