Sektorkolejowy » Kijów zapowiada otwarcie „europejskiego” połączenia kolejowego do Polski

Kijów zapowiada otwarcie „europejskiego” połączenia kolejowego do Polski

pzez Adrian

W dniu, w którym Ukraina obchodzi święto niepodległości, ma zostać otwarte „europejskie” połączenie kolejowe z Rawą Ruską w obwodzie lwowskim, gdzie znajduje się przejście graniczne pomiędzy Polską a zarazem Unią Europejską z Ukrainą. Do tego miejsca mają prowadzić właśnie układane tory, których rozstaw jest taki, jak w większości krajów europejskich (1435 mm).   

Jak zapowiedział Jurij Buczko, wiceszef Lwowskiej Obwodowej Administracji Wojskowej, nowy tor zostanie uruchomiony 24 sierpnia, czyli w dzień, w który od 1991 r. Ukraińcy świętują rocznicę uchwalenia Deklaracji Niepodległości Ukrainy przez Radę Najwyższą Ukraińskiej SRR, a data ta jest uznawana jako data powstania Ukrainy. Wybór terminu nie jest więc przypadkowy, a planowane wydarzenie będzie symbolizowało połączenie z Europą, do czego kraj ten dąży od lat.  

Obecnie w Rawie Ruskiej remontowany jest też dworzec kolejowy, z którego planowane są kursy pociągów do Warszawy. Jak tłumaczy Buczko, takie połączenie jest potrzebne, by zmniejszyć transgraniczny ruch samochodowy. Dodatkowo też ma być wygodniejsze i szybsze niż podróż samochodem.

Na wiosnę ukraiński premier, Denys Anatolijowycz Szmyhal deklarował, że Ukraina chce stopniowo rozbudowywać sieć kolejową z torami o europejskim rozstawie szyn. Obecnie pociągi w tym kraju kursują po tzw. szerokim torze, o rozstawie szyn wynoszącym 1520 mm. Jak tłumaczył Szmyhal, zmiana jest niezbędna, by połączyć Ukrainę z Unią Europejską. Na początek przejście na normalne tory planowane jest w dużych węzłach komunikacyjnych i dużych miastach, ale docelowo taki trend ma objąć cały kraj.

Komisja Europejska chce takich samych torów w całej UE

Komisja Europejska (KE) zaproponowała wprowadzenie standardowego europejskiego rozstawu toru 1435 mm dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Taki postulat to pokłosie wojny na Ukrainie, która uświadomiła Brukseli, że różne szerokości torów mogą powodować wiele ograniczeń w sektorze transportu. W UE jest aż siedem państw, w których tory mają inną szerokość niż tzw. europejska (1435 mm). Są to: Irlandia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Portugalia oraz Hiszpania.

KE chce doprowadzić do tego, by wszystkie państwa członkowskie posiadające lądowe połączenie kolejowe z innymi państwami członkowskimi były zobowiązane do budowy nowych linii kolejowych TEN-T o szerokości 1435 mm. Zgodnie z założeniami, kraje te mają również opracować plan dostosowania tras będących częścią dziewięciu istniejących korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej do standardów europejskich. KE zaproponowała również rozszerzenie czterech korytarzy transportowych TEN-T do głównych węzłów transportowych na Ukrainie i w Mołdawii.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar (zdjęcie poglądowe)

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz