W ubiegłym tygodniu w południowej części Budapesztu otwarto zmodernizowany most kolejowy nad Dunajem, który, jak powiedział sekretarz stanu ds. transportu w ministerstwie technologii i przemysłu, Dávid Vitézy, jest jednym z najważniejszych połączeń kolejowych między Europą Wschodnią i Zachodnią.
Przez odnowiony most, którym przejeżdżają zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe, przechodzą trzy z najważniejszych transeuropejskich korytarzy kolejowych, stanowiących połączenie z portami holenderskimi, łączące Hiszpanię z Rumunią, Morzem Czarnym, Bałkanami i Ukrainą.
Według przytaczanych przez urzędnika danych, aż 90% ruchu kolejowego między wschodnią i zachodnią granicą Węgier, w tym ruchu tranzytowego, przechodzi właśnie przez ten strategiczny dla kraju i regionu most południowy w Budapeszcie. Przypomniał, że już 106 lat temu, w roku 1916, spółka kolejowa zapisała w swojej strategii rozwoju zwiększenie przepustowości mostu dwutorowego. Vitézy powiedział, że oprócz dobudowania trzeciego toru na moście zostanie również rozbudowana infrastruktura kolejowa po stronie Pesztu, gdzie linia zostanie przedłużona do Népliget, a po stronie Budy do Kelenföld.
Stałe połączenie kolejowe między południowym Pesztem a południową Budą istnieje od 1877 r., kiedy powstał pierwszy węgierski kolejowy most nad Dunajem.
Przeprawą o długości około 500 m codziennie przejeżdża 150 pociągów pasażerskich i 100 towarowych. W zeszłym roku skorzystało z niego 2,8 mln pasażerów, a w tym roku 1,7 mln.
Gruntowna modernizacja mostu kosztowała ponad 90 mln euro.
Autor: Agata Sumara
Fot. hungarytoday.hu