Z zapowiedzi Ireneusza Merchela, prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, wynika, że przetarg na modernizację dworca Warszawa Wschodnia zostanie ogłoszony w 2023 r. Obecnie spółka pracuje nad dokumentacją związaną z remontem warszawskiej linii średnicowej. Ważnym krokiem do nowej inwestycji jest także porozumienie z władzami miasta ws. układu drogowego pod dworcem.
Na początku maja Merchel mówił, że „Dokumentacja ta jest skomplikowana ze względu na ciągłe zmiany, których chce miasto, lub się opóźnia w uzgodnieniach”. Właśnie ustało się ustalić wersję wspólną miasta i spółki kolejowej. „Miasto sfinansuje projekt tunelu pod Dworcem Wschodnim a PKP PLK włączą ten projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodni” – czytamy na stronach urzędu miasta Warszawa.
Pod układem torowym stacji kolejowej Warszawa Wschodnia ma powstać połączenie drogowe i tunel w ciągu planowanej ul. Tysiąclecia. „Koncepcja przekroju tunelu zakłada ulicę po jednym pasie w każdym kierunku (dodatkowe pasy pojawią się w obrębie samych skrzyżowań z Kijowską i Żupniczą). Po zachodniej stronie ulicy – bliżej Dworca Wschodniego – będzie miejsce na linię tramwajową i przystanek umiejscowiony przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). Takie ulokowanie przystanku spowoduje, że pasażerowie tramwaju zainteresowani przesiadką na pociąg nie będą musieli przekraczać jezdni. Po obu stronach układu będą chodniki i drogi dla rowerów” – podaje warszawski magistrat.
Stacja Warszawa Wschodnia po przebudowie będzie najważniejszym węzłem przesiadkowym po prawej stronie Wisły. Ma stanowić rolę centrum skupiającego w jednym miejscu kolej dalekobieżną, podmiejską, metro, tramwaje, autobusy miejskie i transport autobusowy. „Wizja tego węzła powstaje obecnie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego” – informuje UM Warszawa. Roboty mają być prowadzone pod ruchem, co oznacza, że przynajmniej dwa – albo podmiejskie, albo dalekobieżne – będą funkcjonowały – wynika z założeń PKP PLK.
Inwestycja mająca na celu przebudowę stacji Warszawa Wschodnia i odcinka kolejowego do Warszawy Centralnej znacząco zwiększy przepustowość linii średnicowej. Przystanek Warszawa Śródmieście zostanie przebudowany i stanie się stacją. Z kolei zamiast przystanku Warszawa Powiśle powstaną dwa podziemne przystanki – jeden w okolicy ronda De Gaulle’a, drugi Solec.
Przypomnijmy, że jeszcze we wrześniu 2021 r. prezes PKP PLK zapowiadał przetarg na przebudowę Warszawy Wschodniej na połowę roku 2022. Mówił wówczas o planie rozpoczynania prac budowlanych wówczas, kiedy będą się kończyć roboty na stacji Warszawa Zachodnia, czyli w 2023 r. Deklarował, że prace na dworcu wschodnim zostaną zakończone w 2027 r.
Autor: Agata Sumara
Fot. materiały własne