Sektorkolejowy » W czerwcu otwarcie drugiego toru na linii kolejowej w centrum Krakowa

W czerwcu otwarcie drugiego toru na linii kolejowej w centrum Krakowa

pzez Damian

W Krakowie dobiega końca budowa drugiego toru na odcinku linii kolejowej łączącym stacje Kraków Główny i Kraków Płaszów. Uruchomienie dobudowywanego toru planowane jest na 12 czerwca.

Obecnie na tym odcinku trwają prace wykończeniowe. Ułożone są tory i trwa rozwieszanie sieci trakcyjnej. Wiadukty kolejowe nad ul. Powstańców Wielkopolskich, Dekerta, Kopernika oraz Grzegórzecką zostały już przetestowane pod względem obciążeniowym. W najbliższym czasie testy zostaną przeprowadzone na nowym moście przez Wisłę. Tory tego odcinka ułożone są na estakadach w centrum miasta i na zmodernizowanych wiaduktach (nad ulicami Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich).

Nowym torem poprowadzony zostanie ruch pociągów dalekobieżnych, które będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/godz. Tzw. tory boczne mają obsługiwać pociągi aglomeracyjne i regionalne. Jak podaje PKP PLK S.A., „Takie rozwiązanie – cztery tory, ułatwi prowadzenie ruchu i możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń”.

Umowa na realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” została zawarta z konsorcjum utworzonym przez spółki z Grupy Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki SA. w kwietniu 2017 r. Zgodnie z założeniami prace miały potrwać do kwietnia 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 1,2 mld zł.

W sumie projektem objęte jest około 20 km linii E30. Przedmiotem zleconych pierwotnie prac były m.in. takie działania, jak: dobudowa dwóch torów między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowego toru do Bieżanowa; budowa dwóch przystanków kolejowych (Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla, Złocień – ul. Złocieniowa); budowa dwóch mostów kolejowych nad Wisłą (jeden o długości 234 m, drugi – 227 m); przebudowa czterech stacji kolejowych (Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów); przebudowa czterech przystanków kolejowych (Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie), budowa lub przebudowa w sumie 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Ponadto wykonawca jest odpowiedzialny za wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku blisko 20 km. Dodatkowo w ramach tego samego projektu uwzględniono m.in. budowę trzeciego mostu nad Wisłą wraz z traktem pieszo-rowerowym.

Celem realizacji projektu jest usprawnienie jazdy pociągów na trasach międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

Autor: Agata Sumara
Fot. krakow-rudzice.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz