Na początku czerwca 2024 roku odbyła się uroczysta inauguracja pierwszej w Polsce ultranowoczesnej, zautomatyzowanej linii produkcyjnej dla Vossloh – producenta rozjazdów i innych elementów nawierzchni kolejowej. W Nowych Skalmierzycach powstawać ma około docelowo 100 000 innowacyjnych podkładów kompozytowych – Engineered Polymer Sleeper (EPS) – rocznie.
Vossloh to marka o globalnym zasięgu z blisko 140-letnią tradycją, w skład której wchodzi około 75 spółek działających w prawie trzydziestu krajach. Do Grupy należy też ponad czterdzieści zakładów produkcyjnych, ten w Nowych Skalmierzach dołączył do tego grona. Firma słynie z wysokiej jakości, niezawodności i innowacyjności oraz dbałości o bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój, jest jednym z wiodących przedsiębiorstw zaopatrujących branżę w produkty i usługi kolejowe. W portfolio można znaleźć systemy mocowania szyn, systemy zwrotnic i rozjazdów, podkłady kolejowe i rozjazdowe, czy produkty specjalne przeznaczone do obiektów mostowych.
Ich nowy produkt – podkłady kompozytowe, które powstawać będą w Polsce, to zrównoważony, innowacyjny i w pełni nadający się do recyklingu produkt. EPS są produkowane z surowców wtórnych, według opracowanych przez specjalistów Vossloh metod i materiałów. Prace nad podkładami trwały ponad dziesięć lat, a celem było stworzenie ekologicznego produktu, który łączyłby w sobie właściwości podkładów zarówno drewnianych, jak i polimerowych. Stało się to możliwe dzięki amalentic, czyli materiałowi izotropowemu (miks materiałowy surowców wtórnych o jakości przemysłowej), który w wysokim stopniu spełnia najważniejsze wymagania, takie jak np. odporność na warunki atmosferyczne czy niska rozszerzalność cieplna, co przekłada się na spełnianie standardów bezpieczeństwa użytkowania produktów z niego powstałych.
Zarówno sam produkt EPS, jak i ultranowoczesny zakład produkcyjny są arcydziełami zaangażowanych inżynierów. Dzięki naszemu nowemu podkładowi kompozytowemu tworzymy zrównoważoną i trwałą alternatywę dla podkładów drewnianych, które nie mogą być już stosowane w coraz większej liczbie krajów na całym świecie ze względu na ich impregnację chemikaliami szkodliwymi dla środowiska i zdrowia. […] W Vossloh nie tylko umożliwiamy ekologiczną mobilność, ale także robimy to w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Jestem przekonany, że ten produkt, ze swoimi wyjątkowymi właściwościami i doskonałą równowagą ekologiczną, ma przed sobą przyszłość. – podkreśla Oliver Schuster, prezes zarządu Vossloh AG.
Cały proces produkcji jest zgodny z europejskimi standardami energetycznymi, a do jego wytwarzania wykorzystywana jest wyłącznie tzw. zielona energia elektryczna, tam, gdzie to będzie możliwe, będzie ona także odzyskiwana i ponownie wykorzystywana. Innowacyjny i zrównoważony produkt wyznacza nowe standardy w dziedzinie podkładów polimerowych, a co bardzo istotne nowoczesny proces projektowy i produkcyjny umożliwia szybkie dostosowanie produktu do wymagań klienta.
Szczególną cechą tego przyjaznego dla środowiska EPS (Engineered Polymer Sleeper), a także procesu produkcyjnego, jest tzw. koncepcja „wielofunkcyjnego narzędzia”, dzięki któremu możliwe będą zastosowania wcześniej niewykonalne. Właściwości nowego produktu obejmują elastyczną geometrię podkładów torowych, mostowych i podrozjazdnic. Ulepszone opcje regulacji oraz szybszego montażu w torze, w połączeniu z mocowaniami bezpośrednimi, umożliwiają właśnie większą elastyczność. Wiele parametrów, w tym wiercenie otworów – również z nachyleniem i gwintem, można uwzględnić już podczas procesu produkcyjnego, dzięki czemu w wielu przypadkach można będzie zrezygnować z późniejszej obróbki. W sytuacji koniecznej regulacji mechanicznej, można ją przeprowadzić bez żadnych środków ochronnych dla montera, ponieważ kompozytowy podkład nie jest wykonany z włókien szklanych. Wszystko to sprawia, że nowe podkłady są niezwykle cennym dla przyszłości branży kolejowej produktem.
Vossloh dba o przestrzeganie tak europejskich, jak i światowych standardów ochrony klimatu, a dzięki swoim produktom i usługom wnosi także istotny wkład w zrównoważoną mobilność ludzi i towarów.
Autor: AF
Zobacz również: