Rosnące zapotrzebowanie na usługi transportu kolejowego w regionie Owernia-Rodan-Alpy skłoniło tamtejsze władze do podjęcia decyzji o utworzeniu nowej spółki taborowej. Powołanie nowego podmiotu ma usprawnić proces pozyskiwania taboru na potrzeby przewozów regionalnych TER (fr. transport express régional – ekspresowy transport regionalny).
Powołana w październiku br. spółka będzie należała w większości do władz regionu Owernia-Rodan-Alpy (80% udziałów). Pozostałe 20% przypadnie gminie Vichy. Głównym celem takiego zabiegu jest uproszczenie procedur związanych z zakupem nowych pojazdów szynowych. Co istotne, spółka będzie mogła samodzielnie zaciągać zobowiązania finansowe, nie polegając bezpośrednio na budżecie regionalnym.
Decyzja o utworzeniu spółki nie jest przypadkowa. Według raportu opublikowanego przez regionalne biuro audytowe w czerwcu br., w ciągu ostatnich 4 lat liczba pasażerów korzystających z usług TER w regionie wzrosła aż o 22%. Znacząca dynamika wzrostu popytu w tym zakresie generuje potrzebę zakupu ok. 30 nowych składów.
Warto zaznaczyć, że podobne rozwiązania mogą pojawić się także w innych częściach Francji. SNCF (fr. Société nationale des chemins de fer français – Narodowe Towarzystwo Kolei Francuskich) rozważa bowiem utworzenie regionalnych spółek zależnych dla poszczególnych grup usług TER, co może zwiastować istotne zmiany w organizacji francuskich kolei regionalnych.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- CAF i SNCF Voyageurs kontynuują testy pociągów OXYGENE
- Nevomo i Captrain przetestują technologię MagRail Booster w warunkach rzeczywistych