Most, którym przez lata prowadzony był ruch kolejowy z Kostrzyna nad Odrą w kierunku Berlina, jest obecnie demontowany, a jeden z jego fragmentów trafił do Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Obiekt, o którym mowa, został wysadzony przez Niemców wycofujących się z Polski w marcu 1945 r., a następnie odbudowany z różnych elementów, pochodzących z kilku innych mostów, by zapewnić drożność na trasie kolejowej pomiędzy oboma krajami.
Niemcy prowadzą obecnie modernizację trasy kolejowej przez Odrę. Obejmuje ona m.in. budowę nowej przeprawy o długości 260 m w miejscu, w którym funkcjonował stary most, a którego rozbiórka zaczęła się we wrześniu – poszczególne elementy są cięte i składowane na placu budowy. Dwa z czterech przęseł już rozebrano, a część nurtu rzeki zasypano, by przejść do demontażu kolejnego przęsła. Nowy most ma być gotowy pod koniec przyszłego roku, a do tej pory transport pasażerów zapewnia zastępcza komunikacja autobusowa.
Prace budowlane prowadzi firma Sächsische Bau GmbH z Drezna. Właśnie do niej zwrócił się zarząd Muzeum Twierdzy Kostrzyn z prośbą o przekazanie fragmentu mostu do uzupełnienia zbiorów, które opowiadają historię regionu. 21 października wybrana część została przetransportowana do muzeum, a po przygotowaniu znajdzie się na ekspozycji muzealnej w Bastionie Filip.
Autor: Agata Sumara
Fot. Muzeum Twierdzy Kostrzyn