Umowa z 22 października br. zawarta pomiędzy PKP Intercity a firmą Newag obejmuje 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, mogących poruszać się z prędkością do 200 km/godz. Koszt zakupu pojazdów to 258,6 mln zł brutto. Jeśli zamawiający zdecyduje się na realizację opcji, obejmującej pięć dodatkowych jednostek, wartość zamówienia wzrośnie do 388 mln zł brutto.
Poza dostawą lokomotyw producent z Nowego Sącza ma także świadczyć usługi dotyczące ich utrzymania technicznego na drugim, trzecim i czwartym poziomie. Czas przewidziany na realizację zamówienia to maksymalnie 42 miesiące od dnia zawarcia umowy, a pierwsza lokomotywa ma trafić do odbiorcy najpóźniej w ciągu półtorej roku.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech nowe lokomotywy będą obsługiwać połączenia: Warszawa–Berlin, Przemyśl–Berlin, Gdynia–Berlin, Gdynia–Warszawa–Katowice–Wiedeń. Są przewidziane również do obsługi tras krajowych: Warszawa–Gdynia, Warszawa–Poznań, Warszawa–Wrocław, Warszawa–Katowice, Warszawa–Kraków.
Jakie będą nowe lokomotywy we flocie PKP Intercity?
Nowe jednostki będą dostosowane do jazdy na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC. Wszystkie zostaną wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego. Mają mieć też system zdalnej diagnostyki, pozwalający na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym.
Producent zobowiązany jest do uzyskania dopuszczenia pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
PKP Intercity inwestuje miliardy w nowoczesny tabor
„W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull” – czytamy w komunikacie.
W czerwcu br. spółka ogłosiła przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 63 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych, osiągających prędkość przynajmniej 200 km/godz. i będzie on jednym z największych w historii firmy w zakresie inwestycji w tabor kolejowy. W tej samej umowie zapisano również warunki skorzystania z opcji, obejmującej 32 dodatkowe lokomotywy.
Z kolei w lipcu br. przewoźnik ogłosił postępowanie dotyczące 45 lokomotyw wielosystemowych oraz 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull. Te pojazdy mają się przemieszczać z prędkością do 200 km/godz.
Aktualnie w realizacji są trzy umowy obejmujące produkcję 10 lokomotyw manewrowych spalinowych, modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/godz. do 160 km/godz. oraz przebudowę 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy mogące obsługiwać również składy pasażerskie.
Autor: Agata Sumara
Fot. newag.pl