Tramwaje Warszawskie (TW) przetestowały w weekend pojazdy marki Hyundai, które do końca kwietnia 2023 r. w liczbie 123 trafią na stołeczne tory. Nowe jednostki charakteryzują się tym, zużywają znacznie mniej prądu niż inne wagony znajdujące się w taborze przewoźnika.
Testy zużycia prądu zostały przeprowadzone na trasie tramwajowej nr 9. Miały one wykazać, jakie jest średnie zużycie energii elektrycznej na trasie między pętlą Gocławek a pętlą P+R ride na Krakowskiej. Analiza była prowadzona w warunkach, w jakich tramwaje poruszają się w ciągu dnia, co oznaczą, że np. symulowane było zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami i na przystankach przy obciążeniu.
Energooszczędne tramwaje zasilą flotę warszawskiego przewoźnika
Testy wykazały, że „Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o około 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych na wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużyje 15 watogodzin. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 watogodzin” –TW. Energooszczędność wynika z zastosowania w tych jednostkach tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu).
W ramach umowy z producentem dostarczone zostaną 123 tramwaje, jednak w ramach opcji możliwe jest domówienie kolejnych 90 wagonów. Będą to zarówno jednostki w wersji jednokierunkowej, jak i dwukierunkowej, a ich długości będą zróżnicowane. Najdłuższy pojazd ma przyjąć na pokład do 240 osób.
Największa flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce
Jak podkreślają TW, „Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023 r. stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego”.
Autor: Agata Sumara
Fot. informator-stolicy.pl