Sektorkolejowy » 7 z 9 Impulsów dotarło do Lublina. Ich wartość to 165 mln zł

7 z 9 Impulsów dotarło do Lublina. Ich wartość to 165 mln zł

pzez Adrian

12 października na dworcu kolejowym w Lublinie miało miejsce symboliczne przekazanie marszałkowi woj. lubelskiego elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 do obsługi połączeń na terenie województwa. Na podstawie zamówienia z grudnia 2019 r. na tory trafi dziewięć nowych pojazdów wyprodukowanych w sądeckich zakładach Newag. Ich wartość to ponad 165 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 130 mln zł.

Zamówienie pierwotnie dotyczyło ośmiu zespołów trakcyjnych, jednak zamawiający wykorzystał opcję i domówił jeszcze jeden skład. Zgodnie z umową termin dostaw przypada na początek grudnia br., jednak producent przekazał już 30 września siedem jednostek, a pozostałe dwie na lubelskie tory trafią za dwa miesiące.

Jakie są Impulsy drugiej generacji?

Nowe składy mogą poruszać się z prędkością do 160 km/godz. Jednocześnie w komfortowych warunkach może podróżować 105 pasażerów na miejscach siedzących (z których dziewięć to miejsca uchylne). Pociągi wyposażono m.in. w.: klimatyzację, wi-fi, audiowizualny system informacji pasażerskiej, gniazdka sieciowe i USB, pętle indukcyjne przydatne osobom słabosłyszącym, monitoring wizyjny, defibrylator AED. Każdy pojazd jest również przystosowany do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się, a ponadto wydzielono przestrzeń, w której swobodnie można przewozić np. rowery, wózki czy większe bagaże.

Jeśli przewoźnik uzna to za zasadne, będzie miał możliwość połączenia Impulsów w zestawy do trzech sztuk w ramach tzw. trakcji wielokrotnej, a tym samym na pokładzie takiego łączonego składu będzie mogło znaleźć się trzy razy więcej pasażerów.

POLREGIO kupi kilkadziesiąt elektrycznych pociągów

Podczas konferencji prasowej w Lublinie Artur Martyniuk, prezes zarządu spółki POLREGIO, realizującej przewozy pasażerskie m.in. na Lubelszczyźnie, powiedział: „wkrótce ogłosimy przetarg na zakup kilkudziesięciu nowych składów elektrycznych, a docelowo naszą flotę zasili ponad 200 nowych pojazdów. Na Lubelszczyźnie nowe pociągi, z powodu wieloletnich braków, są szczególnie potrzebne”.

Nowe pociągi dostarczane obecnie przez Newag POLREGIO przejmie w dzierżawę od samorządu woj. lubelskiego, wykorzystując je do obsługi zelektryfikowanych linii kolejowych na odcinkach: Łuków–Terespol; Dęblin–Lublin–Chełm; Łuków–Dęblin; Lublin–Kraśnik–Szastarka; Świdnik Miasto–Lublin Airport.

Obecnie kolejami regionalnymi z Lublina można pojechać (lub będzie można po zakończeniu prac na torach) m.in. do Parczewa, Chełma, Zamościa, Stalowej Woli, Rzeszowa, Dęblina, Łukowa, Terespola, na lotnisko oraz w sezonie letnim do Bełżca, Jarosławia i Włodawy.

Autor: Agata Sumara
Fot. newag.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz