fbpx
Sektorkolejowy » Czy stary budynek dworca kolejowego w Poznaniu zostanie rozebrany?

Czy stary budynek dworca kolejowego w Poznaniu zostanie rozebrany?

pzez Adrian

Poznaniacy od wielu lat mierzą się z dywagacjami dotyczącymi przyszłości budynku starego dworca Poznań Główny. Tradycyjnie wraz ze zbliżającymi się wyborami temat ten staje się kartą przetargową wśród przedstawicieli świata polityki. Wcześniej pojawiały się obietnice o przebudowie obiektu i jego ponownym otwarciu. Aktualnie plany okazją się zupełnie inne – w związku z powstaniem CPK potrzebna jest przestrzeń na nowe tory kolejowe i perony.

O dworcu Poznań Główny

Budynek dworca Poznań Główny powstał w 1879 r. i służył podróżnym przez wiele lat. Został uszkodzony w czasie II wojny światowej, następnie przeszedł przebudowę w latach 1946 – 1949 oraz 1961 – 1976. Duże zmiany nadeszły po kilkudziesięciu latach, gdy Polska wraz z Ukrainą zostały organizatorami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. Organizacja tej imprezy wymagała ogromnych inwestycji infrastrukturalnych. Poza stadionami wiele środków przeznaczono także na kolej i drogi. W tym okresie w Poznaniu powstał tzw. chlebak, w którym mieściła się galeria handlowa Avenida wraz z przyległymi peronami. Obiekt został oddany do użytku w 2012 r. Równocześnie wyłączono z eksploatacji budynek starego dworca.

Czy nowe znaczy lepsze?

Otwarcie nowego dworca spotkało się z dużą krytyką ze strony mieszkańców Poznania i podróżnych, gdyż obiekt okazał się niezbyt funkcjonalny. Rozmieszczenie peronów było nieintuicyjne, a wewnątrz dominowały powierzchnie handlowe. Z biegiem czasu kolejarze dobudowali nowy peron i zmodyfikowali numerację peronów. Udało się także przedłużyć tunel dla pieszych. Działania te trwały aż 3 lata i pochłonęły sporo środków. Od 2015 r. podróżni są karmieni obietnicami w zakresie przebudowy starego dworca oraz nowego zagospodarowania terenu, jednak słowa te nigdy nie znalazły pokrycia w rzeczywistości.

Zmiana planów – rozbiórka poznańskiego dworca

W ostatnich dniach Poznaniaków obiegły wiadomości o możliwej rozbiórce budynku dworca Poznań Główny. W jego miejscu planuje się budowę nowych torów i peronów na potrzeby kolei dużych prędkości (KDP), które docelowo połączą Poznań Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) zlokalizowanym w Baranowie. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskie Koleje Państwowe, spółka jest na etapie rozpatrywania wniosku PKP PLK w kwestii aportu nieruchomości kolejowych tj. działek torowych pod kątem przyszłej przebudowy układu torowego w rejonie stacji Poznań Główny.

Budowa nowych torów na tym terenie ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości poznańskiego dworca. Zmiany te mają na celu przygotowanie stacji do uruchomienia kolei dużych prędkości. Według prognoz opracowanych przez CPK dworzec kolejowy ma w przyszłości obsługiwać ok. 85 tys. podróżnych na dobę (aktualnie ok. 60 tys.).

Poparcie dla wyburzenia budynku starego dworca Poznań Główny wyraził również Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, który podkreślił, że ta inwestycja będzie służyła Poznaniakom przez najbliższe lata, a nie będzie wyłącznie marginalną poprawą aktualnego stanu. Miasto ma zapewnić sprawne połączenie stacji z komunikacją publiczną.

Warto przypomnieć, że dworzec Poznań Główny jest na drugim w Polsce pod względem ilości obsługiwanych podróżnych w skali doby – z jego usług korzysta ok. 60 tys. pasażerów (22 mln pasażerów rocznie). Większą wymianę pasażerską odnotowano jedynie na wrocławskiej stacji kolejowej, która obsłużyła łącznie ok. 26,4 mln osób (pisaliśmy o tym TUTAJ).

Więcej informacji o inwestycjach realizowanych w Poznaniu można znaleźć:

O CPK pisaliśmy m.in.:

Autor: Damian Malesza
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz