Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości: Warszawa-CPK-Łódź oraz Łódź-Sieradz-Wrocław. Zakres prac obejmuje m.in. rozbiórki, wycinki oraz prace geologiczne i archeologiczne. W ramach tych zadań CPK podpisze umowy ramowe z 75 podmiotami.
Centralny Port Komunikacyjny poszukuje wykonawców, którzy w ciągu najbliższych ośmiu lat zrealizują prace przygotowawcze przy budowie dwóch strategicznych części linii Warszawa-Łódź i Łódź-Wrocław. Łącznie to ponad 340 km kolejowych tras, na których pociągi potencjalnie rozwiną prędkość do 250 km/h. Przetargi dotyczą trzech obszarów:
- robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi (m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych i geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej),
- rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym,
- wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
– Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych powinny rozpocząć się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla szprychy nr 9 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, z którego pasażerowie mają zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem I etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych – mówi Marek Langer, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.
W ramach pierwszego, ogłoszonego w SmartPZP postępowania na prace rozbiórkowe, spółka CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca.
Dwa następne przetargi – na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew – zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni. Powinny wyłonić odpowiednio: 15 i 30 oferentów. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
Pakiet przetargów na prace przygotowawcze dla odcinków kolejowych Warszawa-Łódź i Łódź-Wrocław w ciągu najbliższych tygodni domknie czwarte postępowanie – na nadzór archeologiczny. Podczas wyboru podmiotów, z którymi spółka CPK podpisze umowy ramowe, kluczowym kryterium będą doświadczenie i kwalifikacje oferentów. Wykonawcy poszczególnych zadań będą potem wybierani spośród zakwalifikowanych firm na podstawie ceny w postępowaniach cząstkowych.
Spółka CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią, 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem (dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie), 155 km między Sieradzem i Poznaniem, 40 km na Podkarpaciu (z Łętowni do Rzeszowa) i 70 km na Śląsku (między Katowicami i czeską Ostrawą). Łącznie studia wykonalności są gotowe albo opracowywane dla ponad 1500 km z 2000 km planowanych kolejowych szprych CPK.