Sektorkolejowy » Centralny Port Komunikacyjny: Ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem

Centralny Port Komunikacyjny: Ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem

pzez Damian

Spółka CPK zaprezentowała rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej z Sieradza do Poznania, który będzie częścią „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Umożliwi on sprawne podróże pociągami ze stolicy Wielkopolski do Warszawy – docelowo jej czas ma ulec skróceniu o godzinę. Przedsięwzięcie jest częścią unijnej sieci priorytetów transportowych TEN-T.

Rekomendowany wariant inwestorski dla nowej linii kolejowej Sieradz – Poznań został wybrany spośród czterech opcji. Jak deklaruje spółka Centralny Port Komunikacyjny, wybór ten został poprzedzony licznymi analizami z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych oraz środowiskowych. Długość tego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) wyniesie 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość wybranego wariantu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego (pomijając okolice Sieradza, Błaszek oraz Wróblewa, które są zlokalizowane w woj. łódzkim).

Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz – Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów” – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podczas przygotowywania studium wykonalności projektu zrezygnowano z wariantu W1 (pod wpływem głosów mieszkańców oraz samorządowców). W zamian zaproponowano przebieg W9, który jest połączeniem odcinków W1, W2 i W3 – ocenionych najlepiej biorąc pod uwagę czynniki społeczne i środowiskowe.

Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami” – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Wybór poprzedzony licznymi konsultacjami

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny, dla wszystkich badanych wariantów wykonawca studium zrealizował konsultacje z samorządowcami oraz mieszkańcami 21 gmin, przez które przebiegały analizowane warianty. W tym celu CKP przeprowadził łącznie 107 spotkań oraz otrzymał ponad 16 tys. uwag i opinii, z czego ok. 3 tys. ankiet. W ramach konsultacji społecznych odbyło się także 29 spotkań z podmiotami branżowymi m.in. PKP PLK, Aquanet Poznań, oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. Sumarycznie w spotkaniach uczestniczyło niemal 6,5 tys. osób.

„Zgodnie z oczekiwaniami znacznej części mieszkańców, przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim” – poinformowała spółka CPK w komunikacie.

Krótsze czasy przejazdu koleją

Efektem przedsięwzięcia mają być zdecydowanie krótsze przejazdy pociągami między Warszawą a Poznaniem – ok. 2 godz. (aktualnie taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego fragmentu czas przejazdy ze stolicy do Kalisza ma wynieść ok. 1 godz. 25 min (obecnie ok. 3 godz.).

Ponadto skróceniu mają ulec czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (aktualnie ok. 1,5 godz.) oraz do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (dziś ok. 3 godz.). Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

Zgodnie z deklaracjami CPK, na odcinku z Sieradza do Poznania pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Według harmonogramu jego uruchomienie nastąpi po oddaniu do eksploatacji I etapu lotniska CPK oraz linii KDP Warszawa – Łódź.

Do tej pory w ramach linii tzw. igrek przygotowano przebiegi dla 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią oraz dla 200 km trasy łączącej Łódź z Wrocławiem. Trwają prace nad projektem dla obu tych odcinków. Odcinek Sieradz – Poznań  to 3 wariant inwestorski Centralnego Portu Komunikacyjnego dla „igreka” i w sumie 5 w ogóle (pozostałe to odcinki Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu oraz Katowice – Ostrawa na Śląsku).

„Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow  spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie projektu tunelu CPK w Łodzi oraz studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań.  W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów” – poinformowała spółka CPK.

Więcej o Centralnym Porcie Komunikacyjnym pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Wariant inwestorski w wersji interaktywnej

.

Źródło: CPK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz