Sektorkolejowy » Copma Polska dostarczyła ostatni z 3 pojazdów dwudrogowych ZDS-5 dla poznańskiej spółki ZRK DOM

Copma Polska dostarczyła ostatni z 3 pojazdów dwudrogowych ZDS-5 dla poznańskiej spółki ZRK DOM

pzez Damian

Polski producent zakończył dostawy nowoczesnych pojazdów drogowo-szynowych do montażu i regulacji sieci trakcyjnej dla Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Tym samym kontrakt o wartości 11,5 mln zł netto został zrealizowany 2 miesiące przed czasem. Specjalistyczne pojazdy dwudrogowe ZDS-5 będą wykorzystywane do prac inwestycyjnych i utrzymaniowych.

Umowa na dostawę 3 pojazdów drogowo-szynowych dla poznańskiego przedsiębiorstwa specjalizującego się w realizowaniu usług związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury kolejowej została podpisana w styczniu 2022 r. Pierwszy z nich został oficjalnie przekazany podczas targów Innotrans w Berlinie, które odbywały się we wrześniu tego samego roku (pisaliśmy o tym TUTAJ).

ZDS-5 Copma Polska – specjalistyczny pojazd dwudrogowy do zadań specjalnych

Drogowo-szynowy pojazd ZDS-5 składa się z auta ciężarowego wraz z układem do jazdy po torze kolejowym o szerokości 1435 mm. Został wyposażony we wszystkie urządzenia, które są niezbędne do bezpiecznego oraz sprawnego realizowania prac przy budowie i montażu sieci trakcyjnej m.in. hydrauliczny żuraw samochodowy przystosowany do pracy z koszem wraz z niezbędnymi systemami opuszczania sterowania i kontroli, platformę roboczą, pantograf pomiarowy oraz hydrauliczną wypornicę sieci trakcyjnej. Ponadto posiada dwusystemowe radio kolejowe VHF/GSM-R, które zapewnia wymaganą łączność radiową w każdym standardzie radiowym (cyfrowy GSM-R i analogowy VHF), z możliwością obsługi radiotelefonicznego systemu alarmowego („Radio-Stop”). Na etapie projektowania pojazdu ZDS-5 zwrócono szczególną uwagę na ergonomię i efektywność pracy operatorów.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pojazd wyprodukowany przez firmę Copma Polska może sprawnie i płynnie poruszać się po szynach z prędkością do 50 km/h. Co ciekawe może być sterowany radiem – w tym przypadku prędkość maksymalna wynosi 5 km/h. Przygotowanie go do przemieszczania się po torach trwa kilkanaście minut – wystarczy najbliższy przejazd kolejowy.

Dzięki inwestycji Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu wzrośnie tempo wykonywania prac oraz zwiększy się jakość sieci trakcyjnej, co przekłada się na sprawne kursowanie pociągów. Spółka sukcesywnie zwiększa swój potencjał technologiczny. Warto przypomnieć, że rozszerzanie parku maszynowego firmy ZRK-DOM Poznań było możliwe dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

O firmie Copma Polska

Przedsiębiorstwo Copma Polska powstało w 2015 r. jako samodzielna firma ze 100% polskim kapitałem. Spółka specjalizuje się w produkowaniu innowacyjnych pojazdów drogowo-szynowych, ratowniczych pojazdów specjalnych, a także pociągów sieciowych wykorzystywanych do budowy infrastruktury kolejowej. Ponadto jest przodującym producentem i dostawcą rozwiązań dźwigowych oraz kompleksowo wyposażonych pojazdów dwudrogowych. Gama oferowanych modeli regularnie się powiększa.

O spółce Copma Polska pisaliśmy m.in. TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

O dokapitalizowaniu spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. COPMA

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz