Polski producent wyprodukuje oraz dostarczy 8 układów jazdy po torach montowanych do samochodów ciężarowych marki SCANIA. Pierwszy pojazd ma być gotowy we wrześniu.
Głównym przeznaczeniem specjalistycznych pojazdów szynowo-drogowych będzie ratowanie życia ludzkiego w trakcie wypadków kolejowych oraz wkolejanie lokomotyw i wagonów. Zastosowanie potężnych żurawi umożliwi podnoszenie lokomotyw o wadze do 100 ton. Nowoczesne pojazdy pozwolą na szybkie reagowanie w momencie wystąpienia zdarzeń losowych na torach oraz udzielenie skutecznej pomocy poszkodowanym. Co ciekawe, będą one przystosowane do poruszania się po hiszpańskich torach o standardowym rozstawie szyn (1435 mm) oraz tzw. iberyjskim (1668 mm). Drugi z nich występuje w Portugalii oraz Hiszpanii.
Iberyjski rozstaw szyn pochodzi od pierwotnego rozstawu hiszpańskiego (1674 mm, czyli 6 stóp kastylijskich) oraz portugalskiego (1665 mm, czyli 5 stóp portugalskich). Aktualna szerokość toru jest efektem kompromisu przyjętego w 1955 r.
Aktualnie nie można wskazać podmiotu, do którego trafią pojazdy, gdyż jest to informacja niejawna.
Copma Polska powstała w 2015 r. jako samodzielne przedsiębiorstwo ze 100% polskim kapitałem. Spółka specjalizuje się w produkowaniu innowacyjnych pojazdów drogowo-szynowych, ratowniczych pojazdów specjalnych oraz pociągów sieciowych wykorzystywanych do budowy infrastruktury kolejowej. Ponadto jest wiodącym producentem i dostawcą rozwiązań dźwigowych, a także kompleksowo wyposażonych pojazdów dwudrogowych.
Więcej o firmie Copma Polska pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza