Sektorkolejowy » Budowa 140 km linii kolejowej zacznie się w 2023, a skończy w 2031 r.

Budowa 140 km linii kolejowej zacznie się w 2023, a skończy w 2031 r.

pzez Patryk

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarła umowę z wykonawcą opracowania studium wykonalności budowy odcinka o długości blisko 140 km na linii kolejowej nr 29: Ostrołęka–Łomża–Giżycko. Trasa ta zostanie wpisana w tzw. szprychę nr 3, prowadzącą przez woj. mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Przygotowaniem dokumentacji zajmie się konsorcjum spółek: Egis Rail, Egis Poland i JAF Geotechnika. Jego zadaniem będzie m.in. analiza możliwego przebiegu nowej linii, a także opracowania techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Dysponując taką dokumentacją, spółka CPK wybierze tzw. wariant inwestorski, czyli preferowany docelowy przebieg linii.

Prace obejmujące trzy główne etapy studium zajmą 14 miesięcy, a realizacja i rozliczenie umowy może potrwać do 19 miesięcy ze względu na konieczność opracowania dokumentacji geologicznej i map, które posłużą do celów projektowych.

Linia z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka będzie gotowa za… 10 lat

CPK ma szeroko zakrojone plany budowlane, jednak na ich realizację będzie trzeba jeszcze długo czekać. 140 km trasy pomiędzy Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem według aktualnego harmonogramu będzie gotowe dopiero w 2031, z czego roboty budowlane pomiędzy Ostrołęką a Łomżą mają być przeprowadzone w latach 2023–2027, a pomiędzy Łomżą a Giżyckiem w latach 2028–2031.

Za 6 do 10 lat czas przejazdu nową linią przy prędkości 250 km/godz. z Warszawy wyniesie odpowiednio: do Ostrołęki – 1 godz., do Łomży – 1 godz. 15 min, do Kolna – 1 godz. 30 min, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz., do Giżycka – 2 godz. 15 min.

1800 km nowych linii kolejowych

Zgodnie z programem kolejowym CPK do końca 2034 r. ma być zbudowanych blisko 1800 km nowych linii. Zostaną one wpisane w 12 tras kolejowych, z czego 10 nazwano szprychami (są to linie prowadzące z różnych regionów kraju bezpośrednio do Warszawy i planowanego portu lotniczego w centralnej Polsce).

Dotychczas spółka CPK, powołana do działania na mocy ustawy w maju 2018 r., zawarła cztery umowy na studium wykonalności w ramach programu kolejowego. Obejmują one trasy: Łętownia–Rzeszów, Katowice–Jastrzębie-Zdrój do granicy państwa, Warszawa–CPK–Łódź, Ostrołęka–Łomża–Giżycko. Pierwsza z tych umów została podpisana dopiero z końcem czerwca tego roku. Do zawarcia pozostały jeszcze cztery kontrakty, ale na razie nie wybrano wykonawców opracowań STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) dla odcinków: Żarów–Wałbrzych–granicy państwa, Trawniki–Zamość–Bełżec, Węzeł kolejowy CPK, Łódź–Sieradz–Wrocław.

Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło zdjęcia: www.fly4free.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz