Sektorkolejowy » Zbliżają się testy kolei magnetycznej w Polsce. Spółka Nevomo ukończyła budowę niezbędnej infrastruktury torowej

Zbliżają się testy kolei magnetycznej w Polsce. Spółka Nevomo ukończyła budowę niezbędnej infrastruktury torowej

pzez Adrian

Nevomo deklaruje gotowość do rozpoczęcia testów technologii MagRail na torze w Nowej Sarzynie. To najdłuższy w Europie tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej.

700-metrowym odcinek umożliwia lewitowanie pojazdów kolejowych systemu MagRail z prędkością testową do 160 km/h. Tor powstał na terenie CIECH Sarzyna w woj.podkarpackim. Niedawno zakończono proces instalacji wszystkich niezbędnych urządzeń przytorowych, które pozwalają na testowanie m.in. lewitacji magnetycznej. W ubiegłym tygodniu do Nowej Sarzyny dostarczono pierwszy pełnoskalowy pojazd testowy, który jest wyposażony we wszystkie niezbędne komponenty, pozwalające na rozpoczęcie testów.

„Bardzo się cieszymy, że pomimo trudności w dostawach kluczowych komponentów systemu MagRail, spowodowanych zakłóceniami w światowych łańcuchów dostaw, jesteśmy gotowi niemalże ze wszystkimi niezbędnymi elementami systemu przed końcem wakacji. Dysponujemy zarówno w pełni gotową infrastrukturą torową i przytorową, przystosowaną do testowania lewitacji magnetycznej, jak również pełnowymiarowym pojazdem testowym. Obecnie kończymy prace nad zasilaniem systemu i nie możemy się doczekać rozpoczęcia testów już wkrótce” – informował Łukasz Mielczarek, współzałożyciel oraz dyrektor ds. infrastruktury w Nevomo.

Technologia MagRail umożliwia szybkie, łatwe oraz ekonomiczne zwiększenie przepustowości i możliwości istniejących linii kolejowych. Pozwala także poprawić ogólną wydajność systemu transportu kolejowego. Ponadto MagRail daje możliwość eksploatacji pojazdów, które są zasilane energią elektryczną na obszarach niezelektryfikowanych. Można go również zintegrować z istniejącymi już systemami kolejowymi, przez co pojawia się możliwość poprawienia parametrów tradycyjnego systemu tego rodzaju transportutakich jak np. dynamika przewozów lub limity załadunków.Technologia MagRail pozwala także na automatyzację prowadzenia pojazdów. Jej pomysłodawca podkreśla, że wdrożenie takiego rozwiązania generuje niższe koszty niż budowa infrastruktury, która jest wymagana w projektach kolei dużych prędkości.

Projekt toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach grantu od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o nazwie Szybka Ścieżka.

Więcej o MagRail pisaliśmy już TUTAJ.

Autor: Damian Malesza

Fot. Nevomo

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz