Sektorkolejowy » Widać pierwsze efekty prac na stacji Warszawa Zachodnia

Widać pierwsze efekty prac na stacji Warszawa Zachodnia

pzez Adrian

Stacja kolejowa Warszawa Zachodnia w przebudowie

Kolejne przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  w trosce o sprawne i komfortowe podróże pociągami. Zakres prac budowlanych na stacji Warszawa Zachodnia obejmuje wykonanie nowego zadaszenia, budowę centrum sterowania ruchem kolejowym oraz szerszego przejścia podziemnego, które ułatwi komunikację. Od 19 grudnia 2021 roku pasażerowie pociągów mogą korzystać z nowo powstałego peronu. Pomimo trwania prac modernizacyjnych utrzymany został ruch pociągów. Ponadto, aby ułatwić podróż użytkownikom kolei, zwiększona została częstotliwość ogłaszanych komunikatów, a na obszarze stacji pojawiło się nowe oznakowanie.

Pierwsze rezultaty prac budowlanych – peron nr 6

W wyniku realizowanej inwestycji pasażerowie od 19 grudnia 2021 roku mogą skorzystać z nowego wyposażenia w postaci ławek oraz poczekalni, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Nowy peron jest dobrze oświetlony i oznakowany. W trakcie trwania prac modernizacyjnych dostęp do peronu nr 6 umożliwia specjalna kładka, która przebiega nad torami. Kładka zapewnia dostęp do pobudowanego do peronu nr 5, nowego peronu nr 6 oraz peronów o numerach 7 i 8, których budowa jest w trakcie realizacji.

Co jeszcze zmieni się na stacji Warszawa Zachodnia?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach realizowanej inwestycji planowane jest m.in.:

  • uruchomienie pociągów na peronie linii obwodowej – dotychczasowy peron nr 8 będzie oznakowany teraz numerem 9. Ponadto na odcinku łączącym peron nr 9 na linii obwodowej  ze stacją Warszawa Zachodnia przewidziano lepsze oznakowanie drogi. Udostępniono również nowy odcinek przejścia podziemnego
  • zmiany w zakresie usług, które obejmują obsługę klientów – w kolejnym etapie prac modernizacyjnych zmienią się warunki dla pasażerów, których poruszanie się jest ograniczone. W wyniku wysokiego stopnia zaawansowania prac w trosce o bezpieczeństwo tych osób stacja nie ma możliwości zagwarantowania dotychczasowego komfortu podróżowania. Należy nadmienić, iż wygodne podróże dla osób, których poruszanie się jest ograniczone, zapewniają stacje: Warszawa Wschodnia, Warszawa Stadion, Warszawa Śródmieście, Warszawa Centralna oraz Warszawa Gdańska
  • liczne zmiany w infrastrukturze – najbardziej skomplikowane działania dotyczą budowy tunelu tramwajowego, przejścia podziemnego oraz peronów o numerach 7 i 8. Trwają prace przy zadaszeniu tunelu tramwajowego, położone zostały tory kolejowe, a wraz z nimi zainstalowano sieć trakcyjną. Od opadów atmosferycznych pasażerów osłoni zadaszenie peronów na wysokości 11 metrów. W trakcie budowy jest również lokalne centrum sterowania, które będzie wyposażone w specjalne urządzenia komputerowe. Obecnie trwa układanie instalacji oraz prace wykończeniowe. Zadaniem LCS będzie zapewnienie sprawnych oraz bezpiecznych podróży przy użyciu kolei
  • uruchomienie ruchomych schodów, wind oraz systemu dynamicznej wymiany informacji

Prace modernizacyjne są realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Wartość inwestycji wyniesie około 2 mld zł netto. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

„Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.”

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz