616 mln euro to koszt budowy 15-kilometrowego odcinka linii szybkiej kolei pomiędzy Palermo i Katanią na Sycylii. Połączy on miejscowości Nuova Enna i Dittaino. Inwestycja ma na celu przyspieszenie podróży pomiędzy stolicą wyspy a miastem znajdującym się na jej wschodnich krańcach, u podnóży Etny. Przejazd pociągiem osiągającym na nowych torach prędkość do 200 km/godz. zajmie około 2 godz.
W ciągu 15 km trasy zaplanowano trzy tunele o łącznej długości wynoszącej 8,5 km oraz pięć wiaduktów mierzących ponad 2 km.
Na wykonawcę, który zaprojektuje i zbuduje wspomniany fragment linii (oznaczony symbolem Lot 4b), wybrano konsorcjum utworzone przez Webuild (lider – 70% udziałów) i Pizzarotti (partner – 30% udziałów). Zleceniodawcą zadania jest Rete Ferroviaria Italiana (RFI), włoski operator kolei państwowych.
Prace projektowe rozpoczną się przed końcem bieżącego roku, po czym ruszy budowa, do której zmobilizowanych zostanie około 650 pracowników, a pośrednio i bezpośrednio w projekt ma być zaangażowanych około 100 firm.
Koncern Webuild działa w branży budowlanej od ponad 100 lat. Do 2020 r. funkcjonował pod nazwą Salini Impregilo. Projekty budowlane realizuje w ponad 50 krajach, w tym w Polsce, np. tunel drogowy w ciągu Zakopianki pod Małym Luboniem (po tym, jak przejął włoskiego wykonawcę Astaldi).
Na tej samej linii z Palermo do Katanii wykonawca w 2019 r. pozyskał kontrakt na budowę odcinka Bicocca–Catenanuova o długości 38 km.
Autor: Agata Sumara
Fot. Webuild