Dzięki inwestycji, która wyniesie ok. 2 mld zł realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy się komfort obsługi pasażerów oraz sprawność połączeń kolejowych. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych POliŚ.
Jak mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – „Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni role kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Tym samym łatwiejsze będą podróże i bardziej konkurencyjna kolej”
Dzięki organizacji rozkładu jazdy ustalanej przez zarządcę linii kolejowych, przewoźników oraz wykonawcę, ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych jest prowadzony nieustannie.
35 000 m2 to powierzchnia jaką osiągnie zadaszenie stacji. Obiekt rozciągnięty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów. Wykonawca specjalnym transportem przywiezie i ustawi łącznie 60 słupów oraz dziesiątki elementów konstrukcji.
Pasażerowie jeszcze w tym roku skorzystają z pierwszych nowych peronów. Zbudowane są już korpusy trzech peronów od ul. Tunelowej nr 6, 7 i 8. Montowana jest również nawierzchnia oraz wiaty sektorowe stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Wykop pod konstrukcję nowego podziemnego obiektu będzie miał ok. 50 000 m3. W nowym przejściu będą punkty niezbędne do obsługi podróżnych. Wybudowana jest już płyta stropowa tunelu.
Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego zapewni Lokalne Centrum Sterowania. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe.
Rozkład ruchu w trakcie wykonywanych prac
Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Dawny peron nr 8 został czasowo wyłączony z eksploatacji. Pociągi regionalne i aglomeracyjne na linii obwodowej w kierunku Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Fot. investmap.pl