Ponad 46 mln zł będzie kosztować modernizacja nadodrzańskiej przeprawy kolejowej w Nietkowicach w woj. lubuskim, zbudowanej w 1871 r. Długość mostu wynosi około 420 m, a jego szerokość to około 13 m. Tworzy go 10 przęseł, z których najdłuższe zamontowane zostało w ostatnich dniach.
Modernizowany most znajduje się na linii relacji Wrocław–Szczecin, obsługującej przewozy towarowe. Pociągi mają wrócić na tę trasę jeszcze w tym roku.
Montaż przęseł zbliża się do końca
Na 10-przęsłowej przeprawie nad Odrą znajduje się już siedem nowych przęseł. Ostatnio zamontowano najdłuższy, 75-metrowy element o masie niemal 420 ton. Do jego nasunięcia na konstrukcję wykorzystano siłowniki hydrauliczne i podpory tymczasowe posadowione w nurcie rzeki. Cała operacja nasunięcia przęsła trwała około 34 godz.
Nowe stalowe elementy konstrukcji produkowane są w wytwórni, a następnie transportowane na plac budowy i osadzane na wyremontowanych i wzmocnionych podporach.
Kiedy wszystkie przęsła znajdą się na swoim miejscu, ułożony zostanie nowy tor i rozwieszona sieć trakcyjna.
Jak podaje inwestor, „roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża około 55 pociągów pasażerskich i towarowych”.
Przebudowany most zwiększy możliwości transportowe tzw. Nadodrzanki, czyli linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez woj. lubuskie na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu realizacji inwestycji, co planowane jest na rok 2023, pociągi będą mogły poruszać się po wyremontowanych torach z prędkością do 120 km/godz. Równocześnie zwiększy się przepustowość odcinka prowadzącego przez rzekę, bo będzie mogło z niego korzystać więcej składów.
Autor: Agata Sumara
Fot. plk-sa.pl