Sektorkolejowy » W 2022 r. Chiny uruchomiły 4100 km nowych linii kolejowych

W 2022 r. Chiny uruchomiły 4100 km nowych linii kolejowych

pzez Damian

4100 km nowych linii kolejowych otwartych w 2022 r. – takim wynikiem za rok ubiegły pochwalił się prezes chińskich kolei państwowych podczas konferencji prasowej, która odbyła się 3 stycznia. Liu Zhenfang podał także aktualną długość linii tworzących chińską sieć – ma ona wynosić 155 000 km, z czego 42 tys. km to linie kolei dużych prędkości. Łączne ubiegłoroczne wydatki na inwestycje kolejowe w Państwie Środka, to 710 mld juanów (103,5 mld USD).

Z wypowiedzi Liu wynika, że w tym roku do użytku ma być oddanych ponad 3000 km nowych linii, z których 2500 km to linie kolei dużych prędkości. Spodziewa się on także, że złagodzenie środków mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się Covid-19 spowoduje, że w 2023 r. odbędzie się 2,7 mld podróży pasażerskich, co stanowi wzrost o 67,6% w stosunku do 1,61 mld odnotowanych w 2022 r.

Całkowite przychody z transportu na rok 2023 szacowane są na około 817 mld juanów – zakłada się wzrost o 17,8% rok do roku i zbliżenie się do 818 mld juanów odnotowanych w 2019 r. przed pandemią. Liu oczekuje, że przychody z przewozów pasażerskich wzrosną o 54,6% rok do roku i wyniosą 332 mld juanów.

Jakie linie otwarto w Chinach w 2022 r.?

Wśród nowych linii kolejowych otwartych w ostatnich dniach 2022 r. znajduje się dwutorowa zelektryfikowana trasa o długości 915 km z Chengdu do Kunming, którą pociągi mogą jeździć z prędkością do 160 km/godz. Linia ta została zbudowana równolegle do istniejącej trasy Chengdu–Kunming o długości 1096 km, która jest jednotorowa, a dopuszczalna na niej prędkość to zaledwie 80 km/godz. Na trasie powstało m.in. siedem tuneli o długości ponad 10 km każdy, w tym jeden o długość 22 km, oraz 11 mostów o długości ponad 2 km każdy. Prace budowlane prowadzone przez łącznie 13 firm trwały dziewięć lat. Zatrudniono przy nich około 33 000 osób.

Z końcem grudnia oddano także linię do obsługi pociągów pasażerskich i towarowych łączącą Qingliu i Quanzhou na długości 290 km. Tym samym zakończona została budowa 464-kilometrowej trasy z Xingguo do Quanzhou, której pierwsze 174 km z Xingguo do Qingliu zostało otwarte 30 września 2021 r. Najnowszy odcinek z 20 stacjami pozwala na jazdę z prędkością 160 km/godz.

Wśród linii dużych prędkości przekazanych do eksploatacji znajduje się m.in. 91-kilometrowy odcinek Changde–Yiyang na 154-kilometrowej trasie Changde–Changsha pozwalającej na podróż z prędkością 350 km/godz. Budowa tej trasy trwała od czerwca 2019 r.

29 grudnia oddano również 219-kilometrowy odcinek linii dużych prędkości Yinchuan–Lanzhou pomiędzy Zhongwei i Lanzhou. Pierwszy fragment 431-kilometrowej trasy – z Yinchuan do Zhongwei, otwarto dokładnie trzy lata wcześniej. Linia ta pozwala na jazdę z prędkością do 250 km/godz.

Inna z oddanych na sam koniec roku linii (350 km/godz.) to 150-kilometrowy odcinek z Pekinu do Tangshan.

Autor: Agata Sumara
Fot. chinadaily.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz