Sektorkolejowy » UTK: Wyniki przewozowe w styczniu 2025 roku

UTK: Wyniki przewozowe w styczniu 2025 roku

pzez Damian

Trwa pozytywny trend w przewozach pasażerskich – na początku 2025 r. pociągami podróżowało ponad 33,7 mln osób, o 7,2% więcej niż rok wcześniej. Masa towarów, które przewiozła kolej, to prawie 17,6 mln ton – nieznacznie mniej (o 0,8%) w porównaniu do stycznia 2024 r.

Przewozy pasażerskie

W styczniu 2025 r. liczba pasażerów kolei przekroczyła 33,7 mln, co jest wartością wyższą o prawie 2,3 mln (+7,2%) wobec tego samego miesiąca przed rokiem. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa wyniosła ponad 2,1 mld pasażerokilometrów, co oznacza o 0,1 mld pasażerokilometrów więcej (+7%) wobec stycznia 2024 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 18,8 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 1,7 mln pociągokilometrów (+9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w styczniu wyniosła 62,9 km – na podobną odległość podróżował pasażer kolei w styczniu 2024 r. (63 km).

Liczba pasażerów, wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej w styczniu 2025 r. to najwyższe wartości tych parametrów, jakie odnotowaliśmy w styczniowych statystykach UTK od 2012 r.

Pierwszy miesiąc tego roku był nieznacznie lepszy pod względem liczby pasażerów również w porównaniu z grudniem 2024 r. – kolej jako środek transportu wybrało o prawie 0,6 mln osób więcej (+1,7%). W przypadku pracy przewozowej był to spadek wobec poprzedniego miesiąca – o prawie 0,2 mld pasażerokilometrów (-7,2%). Natomiast w wartościach pracy eksploatacyjnej był to wzrost o prawie 1 mln pociągokilometrów (+5,3%) w ciągu miesiąca. Trasa, jaką pokonał pasażer kolei w styczniu tego roku, była o ponad 6 km krótsza niż w grudniu 2024 r.

Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach pasażerskich opublikowaliśmy na stronie dane.utk.gov.pl.

Przewozy Towarowe

W styczniu 2025 r. kolej przewiozła prawie 17,6 mln ton towarów, co w zestawieniu z rokiem wcześniej oznacza spadek o ponad 0,1 mln ton (-0,8%). Praca przewozowa przekroczyła wartość 4,4 mld tonokilometrów. Było to o 43,6 mln tonokilometrów mniej (-1%) niż w styczniu 2024 r. Wykonana w przewozach towarowych praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 6,3 mln pociągokilometrów – to niespełna 2,9 tys. pociągokilometrów mniej (-0,05%) niż przed rokiem. Średnia odległość przewozu tony ładunku w styczniu tego roku przekroczyła 251 km – to wartość porównywalna do wyniku ze stycznia 2024 r. (251,8 km).

W czasie analizy wyników, jakie osiągnęły kolejowe przewozy towarowe w styczniu 2025 r., można zauważyć, że w ostatnich latach poziom przewiezionej w tym miesiącu masy, wykazanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej niższy był w styczniu 2021 r. Wtedy parametry te wyniosły odpowiednio: 17,53 mln ton, 4,08 mld tonokilometrów i 6,12 mln pociągokilometrów.

Styczeń 2025 r. to nieznacznie słabsze wyniki w kolejowych przewozach towarowych również wobec miesiąca wcześniej. Masa przewiezionych towarów była niższa o 0,5 mln ton (-2,7%), w odniesieniu do pracy przewozowej było to o 76,8 mln tonokilometrów mniej (-1,7%), a poziom pracy eksploatacyjnej był niższy o prawie 0,2 mln pociągokilometrów (-2,5%). Natomiast średnia odległość transportu 1 tony ładunku była nieznacznie wyższa wobec wyniku z grudnia 2024 r. – o 2,6 km.

Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach towarowych opublikowaliśmy na stronie dane.utk.gov.pl.

Źródło: UTK
Fot. SektorKolejowy

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz