Sektorkolejowy » Maroko stawia na kolej – miliardy euro na tabor i infrastrukturę

Maroko stawia na kolej – miliardy euro na tabor i infrastrukturę

pzez DamianM

Marokański narodowy przewoźnik kolejowy (Office National des Chemins de Fer du Maroc – ONCF) wybrał trzech producentów taboru szynowego, którzy mają dostarczyć do 168 zespołów trakcyjnych różnych typów. Szeroko zakrojony program zakupowy obejmuje pociągi dużych prędkości, składy międzymiastowe oraz jednostki obsługujące połączenia podmiejskie. Równolegle realizowane będą przedsięwzięcia infrastrukturalne. Inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla poprawy jakości marokańskich usług kolejowych. Jednym z kluczowych czynników stymulujących zachodzące zmiany są zbliżające się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2030, które odbędą się w Hiszpanii, Maroku oraz Portugalii.

Alstom dostarczy kolejne pociągi dużych prędkości

Francuski producent Alstom został wybrany, jako dostawca 12 nowych składów dużych prędkości z rodziny Avelia Horizon. Pociągi te będą wykorzystywane na trasie Tanger-Kénitra, która zostanie wydłużona do Casablanki i Marrakeszu. W zamówieniu uwzględniono również prawo opcji obejmujące dodatkowe 6 jednostek. Całkowita wartość inwestycji może wynieść od 750 mln euro do 1 mld euro, jednak kontrakt nie został jeszcze oficjalnie zawarty.

CAF wzmocni połączenia międzymiastowe

Hiszpański producent CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) dostarczy 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) przeznaczonych do obsługi połączeń międzymiastowych (intercity) z prędkością maks. na poziomie 200 km/h. Umowa zawiera także opcje na dodatkowe 10 jednostek oraz na wsparcie techniczne wraz z pakietem części zamiennych.

ONCF planuje wykorzystać te pociągi do poprawy jakości połączeń między Fezem, Kenitrą i Marrakeszem, zastępując składy prowadzone przez lokomotywy. Działanie to ma usprawnić komunikację międzymiastową. Wartość zamówienia, sięgająca niemal 600 mln euro, będzie finansowana przez hiszpański rządowy Fundusz Internacjonalizacji Biznesu (FIEM).

Jak zapewnia CAF, nowoczesne pociągi zaprojektowane dla ONCF mają oferować „najwyższe standardy komfortu i dostępności”, z ponad 500 miejscami siedzącymi oraz przestrzenią dla osób o ograniczonej mobilności.

Tabor podmiejski od Hyundai Rotem

Południowokoreański Hyundai Rotem został wybrany do realizacji kontraktu o wartości 1,47 mld euro na dostawę 110 piętrowych EZT-ów. Pociągi te, mogące rozwijać prędkość do 160 km/h, będą przeznaczone do obsługi podmiejskich i regionalnych połączeń w systemie RER (fr. Réseau Express Régional – sieć ekspresów regionalnych).

Kontrakt będzie obejmował transfer technologii i wymagania w zakresie lokalizacji produkcji, z perspektywą rozwoju eksportu średnio- i długoterminowego.

Rozbudowa marokańskiej infrastruktury

Równolegle z zakupami nowego taboru, ONCF inwestuje w rozbudowę infrastruktury. Konsorcjum firm Colas Rail i SETEC otrzymało 2 kontrakty o łącznej wartości 250 mln euro na prace przy linii dużych prędkości Kenitra-Marrakesz.

Pierwszy kontrakt za 200 mln euro obejmuje opracowanie projektu, budowę torów, sieci trakcyjnej i podstacji na północnym odcinku planowanej linii dużych prędkości, obejmującym 346 km jednotorowej trasy. Druga umowa warta 50 mln euro dotyczy prac modernizacyjnych na odcinkach istniejącej trasy, które zostaną dostosowane do szybkich pociągów. Oba kontrakty mają zostać zrealizowane do 2028 r.

Autor: Damian Malesza
Fot. CAF

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz