Sektorkolejowy » UTK: Kolejowy przewóz rzeczy w Polsce na tle wojny w Ukrainie

UTK: Kolejowy przewóz rzeczy w Polsce na tle wojny w Ukrainie

pzez Damian

Mijają 3 lata od rozpoczęcia pełnoskalowej wojny w Ukrainie. Jak w nowych uwarunkowaniach geopolitycznych funkcjonował kolejowy transport towarów w Polsce? UTK przygotował raport podsumowujący sytuację tego sektora na tle wydarzeń za naszą wschodnią granicą.

Intensyfikacja konfliktu zbrojnego w Ukrainie po lutym 2022 r. wywołała szereg następstw, nie tylko w strefie działań wojennych, ale również na całym świecie. Polska gospodarka, ze względu na bliskie sąsiedztwo, silnie odczuła wpływ wydarzeń za wschodnią granicą. Wybuch wojny istotnie wpłynął na system transportu i logistyki w naszym kraju, dlatego dla kolejowych przewoźników rzeczy ostatnie trzy lata były pełne wyzwań.

Kolejne pakiety sankcji nakładane na Rosję wywołały szereg zawirowań na rynkach globalnych, zwiększając niepewność, inflację i wzrost kosztów działalności. Czynniki te w sposób pośredni oddziaływały również na kolejowy transport towarów. Na tle tak niekorzystnej koniunktury, począwszy od 2023 r., odnotowywane są spadki w kolejowych przewozach towarowych w Polsce.

Wojna nawet w szerszym zakresie niż ograniczenia związane z pandemią Covid-19 dotknęła transport kolejowy. Zakłócenia w łańcuchach dostaw na tle zawirowań geopolitycznych spowodowały, że kolej towarowa musiała w ekspresowym tempie dostosować się do nowych wymagań rynku, kierunków dostaw, jak i do obsługi szerszej grupy towarów – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W wyniku wojny zaszły duże zmiany w handlu międzynarodowym. Zakłócone zostały istniejące od lat łańcuchy logistyczne. Przed eskalacją konfliktu istotną rolę odgrywał Nowy Jedwabny Szlak, zapewniający przepływ towarów między Chinami a Europą. Wraz z wybuchem wojny korzystanie z tego korytarza zostało znacznie ograniczone. W przypadku Polski nastąpił zwrot w wymianie handlowej z Rosją i Białorusią oraz spadek zapotrzebowania na transport kolejowy określonych grup towarów. W trakcie trwania konfliktu w Ukrainie polski sektor kolejowy zyskał na znaczeniu jako element krytycznej infrastruktury logistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Potwierdzają to dane na temat wzrostu udziału kolei w wymianie z Ukrainą. Stworzyło to również nowe możliwości w zakresie wykorzystania kolei w transporcie towarów w naszym kraju. Konieczne są jednak dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej, a także intensyfikacja działań w celu wsparcia i promowania transportu kolejowego w Polsce.

Jak na tle wojny w Ukrainie zmieniały się wolumeny towarów obsługiwanych koleją? Jak kształtował się udział Polski i poszczególnych krajów w wymianie handlowej? Czy nowe kierunki i grupy towarów, które rozwinęły się w ostatnich 3 latach, to potencjał dla wzrostu kolejowych przewozów rzeczy?

Najnowsze opracowanie UTK prezentuje najważniejsze fakty i statystyki dotyczące kolejowego transportu towarów w latach 2022-2024 na tle wojny w Ukrainie.

Źródło: UTK
Fot. JBCrew

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz