Parametry linii kolejowych są z roku na rok na coraz wyższym poziomie. Wpływa to na jakość przewozów kolejowych – również na możliwość uruchamiania pociągów i na przepustowość infrastruktury. W 2023 r. długość linii kolejowych w eksploatacji wyniosła 19 576 km.
Długość linii kolejowych wszystkich zarządców infrastruktury w 2023 r. wyniosła 21 556 km. W eksploatacji było 19 576 km, w tym 568 km to linie szerokotorowe (2,9%). Najdłuższym odcinkiem takiej linii w Polsce dysponuje PKP LHS. To prawie 395 km, czyli 69,5% długości linii szerokotorowych eksploatowanych w naszym kraju.
Największą gęstością eksploatowanych linii kolejowych wyróżnia się województwo śląskie, w którym wynosi ona 15,28 km/100 km2. Drugie w tej klasyfikacji województwo dolnośląskie uzyskało w zeszłym roku wynik 9,11 km/100 km2. Kolejne jest opolskie – 8,76 km/100 km2. Najniższą gęstość linii ma województwo podlaskie z wartością 3,82 km/100 km2.
Większość linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowana. W 2023 r. stopień elektryfikacji wynosił 62,5% linii eksploatowanych. Miały one długość 12 236 km (12 126 km w 2022 r.), z czego 65,9% stanowiły linie dwutorowe (8 068 km).
Większość polskich linii kolejowych jest jednotorowa – w 2023 r. było ich 54,7% (10 713 km). Zelektryfikowana jest mniejszość. W zeszłym roku było to 38,9% tych linii.
W 2023 r. linie, na których składy mogą rozwinąć prędkość maksymalną powyżej 160 km/h, stanowiły 2,1% wszystkich eksploatowanych linii kolejowych (bez zmian od 2022 r.). Te o dopuszczalnych prędkościach od 120 do 160 km/h – 17,8% (przyrost o 2,2 punktu procentowego w ciągu roku). Infrastruktura o prędkości równej lub mniejszej 60 km/h stanowiła 19,3% (spadek o 1,2 punktu procentowego w porównaniu z 2022 r.). Nadal najwięcej linii kolejowych to te, na których dopuszczalna prędkość zamyka się w przedziale 80-120 km/h. W zeszłym roku było ich 45,9% (1,2 punktu procentowego mniej w ciągu roku).
Struktura linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w 2023 r. w podziale na rodzaj trakcji (długość i udział procentowy)
rodzaj linii | długość linii | udział procentowy |
---|---|---|
dwutorowe | 8 863 | 45,28% |
jednotorowe | 10 713 | 54,72% |
Długość i udział linii kolejowych w województwach w podziale na rodzaj sieci w 2023 r.
województwo | długość w km | udział % | ||
---|---|---|---|---|
zelektryfikowane | niezelektryfikowane | udział zelektryfikowanych | udział niezelektryfikowanych | |
ogółem | 12236 | 7340 | 62,51% | 37,49% |
dolnośląskie | 1087 | 730 | 59,81% | 40,19% |
kujawsko-pomorskie | 564 | 636 | 46,99% | 53,01% |
lubelskie | 497 | 593 | 45,6% | 54,4% |
lubuskie | 334 | 583 | 36,44% | 63,56% |
łódzkie | 987 | 82 | 92,29% | 7,71% |
małopolskie | 902 | 180 | 83,36% | 16,64% |
mazowieckie | 1440 | 357 | 80,12% | 19,88% |
opolskie | 440 | 384 | 53,37% | 46,63% |
podkarpackie | 461 | 529 | 46,6% | 53,4% |
podlaskie | 226 | 545 | 29,3% | 70,7% |
pomorskie | 487 | 757 | 39,11% | 60,89% |
śląskie | 1749 | 136 | 92,8% | 7,2% |
świętokrzyskie | 555 | 165 | 77,05% | 22,95% |
warmińsko-mazurskie | 492 | 606 | 44,81% | 55,19% |
wielkopolskie | 1274 | 626 | 67,06% | 32,94% |
zachodniopomorskie | 742 | 430 | 63,34% | 36,66% |
Gęstość linii kolejowych eksploatowanych w Polsce oraz udział w liniach eksploatowanych w Polsce w 2023 r.
ogółem | udział % województwa | gęstość sieci w km/100 km2 |
---|---|---|
dolnośląskie | 9,28% | 9,11 |
kujawsko-pomorskie | 6,13% | 6,67 |
lubelskie | 5,57% | 4,34 |
lubuskie | 4,69% | 6,56 |
łódzkie | 5,46% | 5,87 |
małopolskie | 5,52% | 7,12 |
mazowieckie | 9,18% | 5,05 |
opolskie | 4,21% | 8,76 |
podkarpackie | 5,06% | 5,55 |
podlaskie | 3,93% | 3,82 |
pomorskie | 6,36% | 6,79 |
śląskie | 9,63% | 15,28 |
świętokrzyskie | 3,68% | 6,15 |
warmińsko-mazurskie | 5,61% | 4,55 |
wielkopolskie | 9,71% | 6,37 |
zachodniopomorskie | 5,99% | 5,12 |
Struktura torów linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w latach 2022 i 2023 według dopuszczalnych prędkości
Vmax >160 | 120<Vmax ≤160 | 80< Vmax ≤120 | 60< Vmax ≤80 | Vmax ≤ 60 | |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2,1% | 15,5% | 47,1% | 14,8% | 20,5% |
2023 | 2,1% | 17,8% | 45,9% | 14,9% | 19,3% |
Źródło: UTK
Fot. JBCrew