Sektorkolejowy » UTK: Parametry linii kolejowych coraz lepsze

UTK: Parametry linii kolejowych coraz lepsze

pzez Damian

Parametry linii kolejowych są z roku na rok na coraz wyższym poziomie. Wpływa to na jakość przewozów kolejowych – również na możliwość uruchamiania pociągów i na przepustowość infrastruktury. W 2023 r. długość linii kolejowych w eksploatacji wyniosła 19 576 km.

Długość linii kolejowych wszystkich zarządców infrastruktury w 2023 r. wyniosła 21 556 km. W eksploatacji było 19 576 km, w tym 568 km to linie szerokotorowe (2,9%). Najdłuższym odcinkiem takiej linii w Polsce dysponuje PKP LHS. To prawie 395 km, czyli 69,5% długości linii szerokotorowych eksploatowanych w naszym kraju.

Największą gęstością eksploatowanych linii kolejowych wyróżnia się województwo śląskie, w którym wynosi ona 15,28 km/100 km2. Drugie w tej klasyfikacji województwo dolnośląskie uzyskało w zeszłym roku wynik 9,11 km/100 km2. Kolejne jest opolskie – 8,76 km/100 km2. Najniższą gęstość linii ma województwo podlaskie z wartością 3,82 km/100 km2.

Większość linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowana. W 2023 r. stopień elektryfikacji wynosił 62,5% linii eksploatowanych. Miały one długość 12 236 km (12 126 km w 2022 r.), z czego 65,9% stanowiły linie dwutorowe (8 068 km).

Większość polskich linii kolejowych jest jednotorowa – w 2023 r. było ich 54,7% (10 713 km). Zelektryfikowana jest mniejszość. W zeszłym roku było to 38,9% tych linii.

W 2023 r. linie, na których składy mogą rozwinąć prędkość maksymalną powyżej 160 km/h, stanowiły 2,1% wszystkich eksploatowanych linii kolejowych (bez zmian od 2022 r.). Te o dopuszczalnych prędkościach od 120 do 160 km/h – 17,8% (przyrost o 2,2 punktu procentowego w ciągu roku). Infrastruktura o prędkości równej lub mniejszej 60 km/h stanowiła 19,3% (spadek o 1,2 punktu procentowego w porównaniu z 2022 r.). Nadal najwięcej linii kolejowych to te, na których dopuszczalna prędkość zamyka się w przedziale 80-120 km/h. W zeszłym roku było ich 45,9% (1,2 punktu procentowego mniej w ciągu roku).

Struktura linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w 2023 r. w podziale na rodzaj trakcji (długość i udział procentowy)

rodzaj liniidługość liniiudział procentowy
dwutorowe8 86345,28%
jednotorowe10 71354,72%

Długość i udział linii kolejowych w województwach w podziale na rodzaj sieci w 2023 r.

województwodługość w kmudział %
zelektryfikowaneniezelektryfikowaneudział zelektryfikowanychudział niezelektryfikowanych
ogółem12236734062,51%37,49%
dolnośląskie108773059,81%40,19%
kujawsko-pomorskie56463646,99%53,01%
lubelskie49759345,6%54,4%
lubuskie33458336,44%63,56%
łódzkie9878292,29%7,71%
małopolskie90218083,36%16,64%
mazowieckie144035780,12%19,88%
opolskie44038453,37%46,63%
podkarpackie46152946,6%53,4%
podlaskie22654529,3%70,7%
pomorskie48775739,11%60,89%
śląskie174913692,8%7,2%
świętokrzyskie55516577,05%22,95%
warmińsko-mazurskie49260644,81%55,19%
wielkopolskie127462667,06%32,94%
zachodniopomorskie74243063,34%36,66%

Gęstość linii kolejowych eksploatowanych w Polsce oraz udział w liniach eksploatowanych w Polsce w 2023 r.

ogółemudział % województwagęstość sieci w km/100 km2
dolnośląskie9,28%9,11
kujawsko-pomorskie6,13%6,67
lubelskie5,57%4,34
lubuskie4,69%6,56
łódzkie5,46%5,87
małopolskie5,52%7,12
mazowieckie9,18%5,05
opolskie4,21%8,76
podkarpackie5,06%5,55
podlaskie3,93%3,82
pomorskie6,36%6,79
śląskie9,63%15,28
świętokrzyskie3,68%6,15
warmińsko-mazurskie5,61%4,55
wielkopolskie9,71%6,37
zachodniopomorskie5,99%5,12

Struktura torów linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w latach 2022 i 2023 według dopuszczalnych prędkości

 Vmax >160120<Vmax ≤16080< Vmax ≤12060< Vmax ≤80Vmax ≤ 60
20222,1%15,5%47,1%14,8%20,5%
20232,1%17,8%45,9%14,9%19,3%

Źródło: UTK
Fot. JBCrew

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz