14 miesięcy potrwa rozbudowa hali serwisowej w Legnicy na zlecenie spółki Koleje Dolnośląskie (KD). Prace mają się rozpocząć w lutym br. i zakończyć w marcu 2023 r. Podstawę do ich realizacji stanowi umowa z konsorcjum Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. i Alstal Investment sp. z o.o. Wartość kontraktu to 65 mln zł.
Hala po przebudowie umożliwi KD samodzielność w zakresie przeglądów i napraw taboru kolejowego, co przełoży się na znaczące oszczędności. Jak podkreśla Witold Idczak, wiceprezes KD, rozbudowa zaplecza serwisowego to naturalna konsekwencja rozwoju taboru kolejowego.
Na terenie hali serwisowej w Legnicy powstaną m.in. wiaty, drogi wewnętrzne, nadziemna i podziemna infrastruktura techniczna, zbiorniki i dystrybutory paliwa. Możliwe będzie korzystanie z czterech torów o długości 120 m oraz jednego toru, w obrębie którego przygotowana zostanie myjnia automatyczna. Wykonawca wybrany do tej realizacji niedawno zbudował podobne centrum serwisowe dla Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu.
Wybór wykonawcy prac trwał dość długo. Do wyników postępowania wnoszono odwołania, a dwa postępowania zostały unieważnione. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Ostatecznie tuż przed świętami, 23 grudnia 2021 r., Koleje Dolnośląskie dokonały wyboru oferty po raz trzeci, a umowa z wykonawcą została zawarta 13 stycznia.
W kosztorysie inwestorskim zakładano, że koszt realizacji projektu wyniesie około 45 mln zł, jednak z uwagi na rosnące ceny materiałów budowlanych i usług wydatek okazał się wyższy. Konieczne było więc zwiększenie kwoty dofinansowania przez zarząd woj. dolnośląskiego.
W taborze KD znajduje się 60 pojazdów: 25 pociągów spalinowych (SA139, SA135, SA134, SA132, SA109, SA106), 32 elektryczne (Impuls 45WE, Impuls 31WE, Impuls 36WEa, EN57AKD, EN57AL, EN57) i trzy hybrydowe (Impuls II).
Autor: Agata Sumara