Ukrzaliznycia, UZ (ukraińska spółka kolejowa) poinformowała o rozbudowie granicznych przejazdów kolejowych, które pozwolą zachować potencjał eksportowy Ukrainy w obliczu zamknięcia eksportowych dróg morskich.
UZ zakłada, że przepustowość zachodnich przejść granicznych z krajami Unii Europejskiej zostanie przynajmniej podwojona. „Zwiększy to możliwości eksportowe Ukrainy, w szczególności w zakresie transportu produktów rolnych, podczas gdy wróg blokuje nasze główne porty morskie” – podaje Ukrzaliznycia.
Obecnie przy każdym przejściu została powołana grupa robocza pracowników UZ, która ma opracować i wdrożyć działania na rzecz zwiększenia ruchu przez przejścia graniczne. Prowadzone są również negocjacje z kolejami sąsiednich krajów w celu zwiększenia ruchu oraz przyspieszenia procedur celnych.
Koleje Ukraińskie zabiegają również u przedsiębiorców o zorganizowanie punktów przeładunkowych dla towarów wiezionych pociągami poruszającymi się po szerokim torze (1520 mm), które należy przeładować na normalne tory (1435 mm) występujące w większości krajów UE.
Ukraina jest m.in. bardzo ważnym w skali globalnej producentem zboża. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Przed wybuchem wojny wywołanej przez agresję rosyjską Ukraina eksportowała rocznie około 60 mln ton zboża, a blisko 95% produkcji rolnej eksportowano za pośrednictwem morskich portów handlowych Ukrainy. Obecnie tylko dwa ukraińskie porty – Izmail i Reni – są zdolne przeładowywać towary na eksport, jednak ich działalność jest ograniczona, a zdolności przeładunkowe niewielkie.
O ile jeszcze w lutym br. na statki transportowe załadowano 2,9 mln ton zboża, czyli o 37,4% więcej niż w lutym ub.r., to w ciągu 11 dni marca br. załadowano tylko 100,2 tys. ton zboża, czyli o 87% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Autor: Agata Sumara
Fot. Shutterstock