20 sierpnia zostały otwarte oferty w przetargu PKP PLK S.A. na modernizację układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej na stacji Olsztyn Główny. Oferta spółki Torpol została najwyżej oceniona w postępowaniu, w którym w 70% pod uwagę brano cenę brutto za realizację zadania podstawowego, a w 30% cenę brutto za realizację prawa opcji. Wykonawca z Poznania wartość usługi oszacował na 470 mln zł brutto.
W ofercie cenowej Torpol wycenił realizację prac podstawowych na 410 mln zł, a realizację prawa opcji na 60 mln zł brutto. Tymczasem spółka kolejowa w kosztorysie inwestorskim na całe zadanie, łącznie z opcjami, przeznaczyła 153,5 mln zł brutto.
Co obejmuje modernizacja stacji Olsztyn Główny?
Kolejarze zaplanowali, że stacja Olsztyn Główny zostanie zmodernizowana w ciągu 30 miesięcy. Przetarg w tej sprawie ogłosili w lutym br.
Przedmiot zamówienia obejmuje w zakresie podstawowym takie działania, jak:
- przebudowa układu torowego stacji Olsztyn Główny – tory główne zasadnicze i główne dodatkowe zlokalizowane przy peronach oraz tory nr 10 i 12;
- przebudowa urządzeń srk z centralizacją nowych napędów wraz z opracowaniem połączeń pomiędzy nowym układem torowym a pozostałymi torami;
- budowa nastawni dysponującej;
- budowa przejścia podziemnego do obsługi podróżnych oraz łączącego okolice dworca z osiedlem Zatorze;
- budowa peronów o wysokości 0,76 m wraz z elementami małej architektury;
- przebudowa sieci trakcyjnej i budowa urządzeń elektroenergetycznych do 1 kV;
- budowa infrastruktury teletechnicznej;
- włączenie posterunków Gągławki, Olsztynek i Waplewo do zdalnego sterowania ze stacji Olsztyn Główny.
W opcji nr 1 uwzględniono wykonanie robót budowlanych obejmujących przebudowę grupy torów „200”, co ma umożliwić obsługę pociągów towarowych o długości min. 750 m oraz budowę torów odstawczych z niezbędną infrastrukturą, w tym z urządzeniami srk i elektryfikacją.
W opcji nr 2 obejmuje założono wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy komputerowych urządzeń srk na stacji Olsztyn Główny.
Torpol od blisko 30 lat zajmuje się kompleksową modernizacją i budową infrastruktury kolejowej. To pierwsza w Polsce prywatna firma, która prowadziła roboty mające na celu przystosowanie linii kolejowych do ruchu pociągów z prędkością 160 km/godz. Spółka zatrudnia 800 pracowników. W swoim portfolio ma także m.in. budowę nowoczesnych tras tramwajowych w Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie, Bergen i Oslo.
Autor: Agata Sumara
Źródło zdjęcia: Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl