Sektorkolejowy » Szybciej pociągiem z Pragi do Wiednia. Czesi i Austriacy inwestują w kolej transgraniczną

Szybciej pociągiem z Pragi do Wiednia. Czesi i Austriacy inwestują w kolej transgraniczną

pzez Damian

Ministrowie odpowiedzialni za transport Austrii i Czech zawarli porozumienie w zakresie wspólnego doinwestowania i rozwijania transgranicznego połączenia kolejowego. Jednym z elementów współpracy jest elektryfikacja czeskiego fragmentu historycznej trasy kolejowej łączącej austriacką i czeską stolicę, zwaną na cześć cesarza Franciszka Józefa I Cesarstwa Austro-Węgierskiego „Kaiser-Franz-Josefs-Bahn”. Kolejne założenie współpracy to skrócenie czasu podróży między Wiedniem a Pragą.

Pierwszy odcinek cesarskiej linii kolejowej oddano do użytku już w 1868 r. Na początku kursowały po niej pociągi parowe, a z biegiem lat linia była stopniowo elektryfikowana aż do 1995 r. Po stronie czeskiej pozostał jednak jeden niezelektryfikowany odcinek pomiędzy miejscowościami Veselí nad Lužnicí a České Velenice w pobliżu granicy z Austrią. Obecnie Czesi przygotowują się do elektryfikacji tego fragmentu. Umożliwi on alternatywne połączenie Pragi i wiedeńskiej stolicy przez Gmünd. Będą mogły tamtędy przejeżdżać zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe. 27 marca austriacka federalna minister ds. ochrony klimatu i transportu – Leonore Gewessler oraz czeski minister transportu – Martin Kupka podpisali wspólną deklarację dotyczącą wsparcia rozwoju kolei transgranicznej i skrócenia czasu podróży. W efekcie elektryfikacja po czeskiej stronie powinna zakończyć się w 2028 r.

Jak powiedział Kupka, „Rozwój połączenia transportowego z Austrią uważany jest za jeden z głównych priorytetów ministerstwa transportu”. Czas przejazdu koleją z Wiednia do Pragi skróci się z 5 godz. i 10 min do około 4 godz. i 30 min. „Już od przyszłego roku codziennie będą kursować po dwa pociągi tam i z powrotem” – dodała Gewessler. Modernizacja tej linii jest również kluczowa dla bezpośredniego połączenia ważnych ośrodków regionalnych, takich jak austriacki Tulln czy czeskie miasta Třeboň i Tábor.

Ministrowie potwierdzili również kontynuację prac nad rozbudową połączenia kolei dużych prędkości z Wiednia do Berlina przez Pragę, co docelowo spowoduje skrócenie czasu podróży między stolicami do około 4 godz. Aby było to możliwe, w Austrii północna linia kolejowa zostanie zmodernizowana w ciągu najbliższych kilku lat, by pociągi mogły na niej osiągać prędkość do 200 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz