Sektorkolejowy » Kontrakt kolejowy o wartości ponad 200 mln EUR – przetarg ruszył

Kontrakt kolejowy o wartości ponad 200 mln EUR – przetarg ruszył

pzez Damian

Spółka Femern A/S, która jest odpowiedzialna za budowę stałego połączenia Danii i Niemiec, pomiędzy duńską wyspą Lolland a niemiecką – Fehmarn, ogłosiła przetarg na budowę podmorskiej tunelowej linii kolejowej w tunelu Fehmarnbelt. Szacowana wartość kontraktu to nawet ponad 200 mln EUR (około 1,5 mld DKK).

Do składania ofert w ostatnim z dużych kontraktów w ramach tej inwestycji zaproszono firmy i konsorcja, które są gotowe zbudować i wyposażyć 25-kilometrowy odcinek kolejowy z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań. Kontrakt o nazwie TTC (Tunnel Track and Catenary) obejmuje dwutorową linię kolejową, na której pociągi będą mogły osiągać prędkość do 200 km/godz., wraz z siecią trakcyjną, z czego około 18 km znajdzie się w tunelu, a około 7 km poza tunelem po stronie duńskiej i niemieckiej.

Przetarg rozpoczyna się wstępną kwalifikacją, której celem jest pozyskanie najlepszych i najbardziej odpowiednich oferentów oraz zapewnienie optymalnej konkurencji – precyzuje Femern A/S.

W wymogach, jakie należy spełnić, by móc przystąpić do składania ofert, zaznaczono, że oferent m.in. musi mieć znaczny roczny obrót i współczynnik wypłacalności a także udokumentowane doświadczenie w wykonywaniu podobnych zadań. Do tego dochodzą oczekiwania terminowe, spełnienie wymagań CSR czy rozwiązania przyjazne dla klimatu, na które inwestor mocno stawia w realizacji każdego etapu tego projektu.

Kolej jest wkładem w zieloną transformację sektora transportu, w którym ruch towarowy i pasażerski będzie miał znacznie większe możliwości szybkiego i bezpośredniego podróżowania. Ważne jest również, aby faza budowy i eksploatacji była równie neutralna dla klimatu, podobnie jak w przypadku innych dużych kontraktów, tak i w tym przetargu kładziemy szczególny nacisk na zielone rozwiązania, w tym techniczne i dobór materiałów” – mówi Kirsten Christensen, dyrektor ds. dla instalacji kolejowych.

W 2022 r. firma Femern przeprowadziła badanie rynku, by uzyskać informacje o aktualnych kosztach podobnych przedsięwzięć oraz zrównoważonych rozwiązaniach z nastawieniem te przyjazne dla środowiska naturalnego. Równocześnie była to wskazówka dla rynku, aby odpowiednie podmioty połączyły siły i przygotowały konsorcja specjalnie do realizacji tego zadania.

Na podstawie informacji otrzymanych w trakcie badania rynku przewidujemy, że o kontrakt będzie się ubiegać kilku znanych międzynarodowych graczy” – mówi Christensen.

Femern zakłada, że wstępna kwalifikacja podmiotów odbędzie się latem tego roku. Następnie negocjacje przetargowe potrwają do końca 2024 r. i z końcem przyszłego roku przyznany zostanie kontrakt. Prace nad realizacją zadania mają ruszyć w 2025 r.

Kiedy tunel Fehmarnbelt zostanie ukończony w 2029 r., pozwoli na znacząco szybszy transport towarów i osób pociągami z Danii do krajów Europy kontynentalnej. Przejazd podwodnym połączeniem zajmie 7 min i pozwoli uniknąć obecnego objazdu o długości około 160 km.

Poza prowadzaniem linii kolejowej, w zanurzonym w wodach Morza Bałtyckiego tunelu zbudowana zostanie infrastruktura do obsługi ruchu samochodowego – w tym celu powstaną cztery pasy autostradowe – po dwa w każdym kierunku. Podróż samochodem przez tunel zajmie 10 min, a dopuszczalna prędkość, z którą będą mogły się poruszać pojazdy, to 110 km/godz.

Tunel zostanie ułożony w morskim dnie z 79 segmentów z betonu zbrojonego. Wymiary jednego elementu to: 217 m długości, 42 m szerokości, 10 m wysokości, waga – około 73 tys. ton. Dodatkowo w całej tunelowej konstrukcji zabudowanych zostanie 10 mniejszych segmentów. Warunki udziału w przetargu opisano TUTAJ.

Autor: Agata Sumara
Wizualizacja: Femern A/S

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz