Sektorkolejowy » Stadler z zamówieniem na 59 piętrowych pociągów dla Renfe

Stadler z zamówieniem na 59 piętrowych pociągów dla Renfe

pzez Patryk

Rozpoczęła się największa w historii wymiana taboru kolejowego w Hiszpanii.

Szwajcarska firma Stadler otrzymała zamówienie na dostarczenie wyprodukowanych przez siebie 59 piętrowych składów kolejowych. To pierwszy etap realizacji zamówienia dla hiszpańskiego Renfe. Całość obejmuje 211 nowych pociągów, a za dostarczenie pozostałej części odpowiedzialny będzie Alstom.

W połowie lipca doszło do podpisania umowy pomiędzy prezesem Renfe Isaíasem Táboasem oraz prezesem hiszpańskiej filii Stadlera – Iñigo Parrą. Kontrakt obejmuje produkcję i dostarczenie 59 nowych piętrowych pociągów wysokiej pojemności, a jego wartość oscyluje w granicach miliarda euro. Stadler odpowiedzialny będzie za produkcję i dostarczenie pociągów oraz dostawę części i utrzymanie pojazdów przez 15 lat. Produkcja pociągów odbywać się będzie w Santa Perpetua w Barcelonie.

Pociągi od Stadlera będą modułowe, w tym częściowo piętrowe. W ramach kontraktu firma ma dostarczyć 24 składy o długości 100 metrów oraz 35 składów o długości 200 metrów. Pierwsze mają mieć możliwość przewozu minimum 900 osób, dzięki czemu możliwości przewozowe Renfe wzrosną aż o 20%, w porównaniu z obecnymi pociągami Civia, które dostarczyło konsorcjum złożone z firm Siemens i CAF. Nowy tabor ma być w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a jego prędkość ma dochodzić do 140 km/h. W pociągach ma być dobrej jakości Wi-Fi oraz dedykowana przestrzeń na wózki dziecięce i rowery, co wpłynie na komfort podróży.

Celem projektu ogłoszonego przez Renfe jest modernizacja i zwiększenie możliwości przewozowych marki w dużych miastach. Obecnie średnia wiek taboru Renfe w dużych miastach wynosi ponad 30 lat, a wiekowe jednostki odpowiadają za realizację blisko 80% połączeń kolejowych w strukturach Renfe.

W drugiej części operacji, Alstom wyprodukuje i dostarczy Renfe 152 składy o długości 100 metrów. Wartość tego kontraktu to 1,45 miliarda euro. Póki co, umowa jeszcze nie została podpisana. Już teraz wiadomo, że Alstom ma dostarczyć pociągi z platformy X-Trapolis, a ich budowa ma być realizowana w fabrykach w Albuixech w Walencji. Nowe składy również będą miały zagwarantowany serwis przez 15 lat.  

Autor tekstu: Łukasz Głębocki
Źródło zdjęcia: www.railway-technology.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz