Koleje Ukraińskie wraz z lokalnymi władzami planują uruchomienie połączeń z Rawy Ruskiej przez Hrebenne po tzw. torze „normalnym” (tak mówi się na tor o szerokości 1435 mm). W przyszłości ma to umożliwić otwarcie nowych połączeń relacji Warszawa-Lwów. Dzięki temu byłoby więcej połączeń z Ukrainy do Polski. Ostatni pociąg z Rawy Ruskiej przejechał przez Hrebenne w 2005 roku.
Pociągi tylko w majówkę i wakacje
Dzisiaj ruch kolejowy w Hrebennem odbywa się tylko na linii kolejowej nr 101 (Munina-Hrebenne) i 69 (Rejowiec-Hrebenne) w majówkę i wakacje (soboty oraz niedziele). Są to pociągi regionalne spółki Polregio z Lublina do Jarosławia i Rzeszowa. Ostatni kurs pociągu z Rawy Ruskiej do Warszawy przez Hrebenne odbył się 4 lipca 2005 roku.
Rozmowy trwają
15 lutego zostały podpisane pierwsze porozumienia. Lokalne samorządy porozumiały się
z regionalnymi zarządami kolei i krajowym zarządem UZ. Porozumienia przewidują przywrócenie ruchu na odcinku Rawa Ruska – granica państwa, na odcinku około
8 kilometrów. Projekt rewitalizacji linii, która nie jest używana od 17 lat, zawierałby m.in. remont torów, peronów, budynków stacyjnych, przejazdów kolejowych i mostów.
Koszty przewidywane są na ok. 83 mln hrywien czyli 12 mln złotych.
Szybkie połączenia
Koleje Ukraińskie chciałyby wznowić ruch pasażerski na trasie Warszawa-Lwów przez Rawę Ruską. Aby najlepiej wykorzystać potencjał tego połączenia, należałoby zrewitalizować wcześniej wspomnianą linię nr 69. Szkoda, że nikt nie pomyśli o bezpośrednich połączeniach z Rawy Ruskiej do Rzeszowa lub Krakowa przez Hrebenne, wykorzystując istniejącą
i powoli rewitalizowaną linię nr 101. Ale tak jak w przypadku linii kolejowej nr 69 nie ma takich planów. Warto przypomnieć, że aktualnie do Rawy Ruskiej można dojechać
z niedaleko położonej Werchraty, przez którą odbywa się tylko ruch towarowy. O tym można przeczytać w poprzednich artykułach.
Autor: Krystian Barański