Sektorkolejowy » Ruszył Bajpas Kartuski. Sześć par pociągów na trasie Kartuzy – Gdańsk

Ruszył Bajpas Kartuski. Sześć par pociągów na trasie Kartuzy – Gdańsk

pzez Damian

W poniedziałek, 11 marca, ruszyło połączenie kolejowe Kartuzy – Gdańsk – Kartuzy. W ciągu dnia trasę przejedzie 6 par pociągów, a średni czas przejazdu wynosi 50 minut. Pociągi jadą wyremontowanym i częściowo odbudowanym, jednotorowym tzw. bajpasem kartuskim, który ma łącznie około 18 km. Znajduje się na nim pięć przystanków. Inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł, realizowała ją m.in. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Od początku deklarowaliśmy, że bajpas kartuski będzie eksploatowany niezależnie od tego, czy PKP PLK rozpocznie znacznie opóźnioną inwestycję na równoległej linii 201, czy też nie – podkreślał podczas inauguracyjnego przejazdu Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

To połączenie nie tylko daje dodatkowe możliwości dojazdu z Kartuz do Trójmiasta, ale również zbliża kolej do zupełnie nowych miejscowości, dotychczas pozbawionych transportu kolejowego – podkreślał marszałek.

Pierwszy przystanek Dzierżążno – tu nic się nie zmienia. To wspólny przystanek z dotychczasową trasą łączącą Kaszuby z Gdańskiem. Kolejny Otomino – i tu dzieje się historia – bo to pierwszy postój pociągu na zupełnie nowym przystanku. Później reaktywowany i wyremontowany przystanek Żukowo Zachodnie, Stara Piła, Leźno, Kokoszki, Gdańsk Kiełpinek.

Połączenie z PKM

Aby połączyć stację Gdańsk Kokoszki z linią PKM konieczna była odbudowa około 1,5 km torów. Linia została zniszczona w 1945 r.

Zawsze zazdrościłem swoim dziadkom, że przed wojną jeździli tutaj pociągiem do Kartuz. Dzisiaj po 79 latach od zakończenia wojny mogę, tak jak oni wsiąść tutaj do pociągu – opisuje swoje wrażenia Tomasz Sonntag, miłośnik kolei z Gdańska.

Za tę część inwestycji odpowiadała Pomorska Kolej Metropolitalna. To była nie tyle odbudowa, ale praktycznie budowa zupełnie nowej linii kolejowej. Prace trwały 2 lata. Koszt tej części inwestycji wynosił ponad 53 mln zł, z czego prawie 32 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Prace na pozostałym ok. 16-kilometrowym odcinku od Kokoszek do Glincza prowadziły PKP PLK. Ten odcinek kosztował ok. 112 mln zł.

Rozkład jazdy
Najważniejsza rzecz na kolei to oczywiście bezpieczeństwo i dobrze skonstruowany rozkład jazdy.

Uruchamiamy dziś sześć par pociągów na trasie Kartuzy – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz – informował w poniedziałek, 11 marca, Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Rozkład jest tak ułożony, aby jak najlepiej usprawnić dojazd do pracy czy szkół w Trójmieście.

Pociągi kończą bieg na stacji Gdańsk Wrzeszcz, ale są też dwa składy jadące do stacji Gdańsk Główny – dodaje.

Odjazdy z Gdańska Wrzeszcza zaplanowano na godzinę: 7:51 (kurs także z Gdańska Głównego), 10:32, 13:32, 16:37 (kurs także z Gdańska Głównego),19:10 i o 22:26.
Kursy z Kartuz będą o 6:22 (do Gdańska Głównego), 8:54, 11:47, 14:48, 18:01 o 14:48 (do Gdańska Głównego) i o 21:21.

Składy kursują we wszystkie dni tygodnia.

Autobusem do pociągu

Tego samego dnia, w gminie Żukowo rozpoczęła kursowanie nowa linia autobusowa, która ułatwi dojazd do pociągów. Chodzi o linię Z14 łączącą Babi Dół – Skrzeszewo – Przyjaźń i Niestępowo z dworcem Stara Piła. Jej rozkład jest ściśle dopasowany do pociągów. Warto dodać, że na linii obowiązują m.in. bilety miesięczne ważne „na cały obszar MZKZG”.

Źródło: gdansk.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz