Po zakończonym sukcesem wdrożeniu technologii wykorzystującej wagony SWITCHER i bramownice PWP w ramach procesów logistycznych związanych z fabrycznie zmontowanymi rozjazdami kolejowymi, ten elastyczny i mobilny system rozładunku i bliskiego transportu coraz częściej wykorzystywany jest również w innych obszarach związanych z prefabrykowaną nawierzchnią szynową.
W drugim pełnym roku wykorzystywania nowej technologii (łączącej potencjał wagonów SWITCHER i bramownic PWP) już połowa dostarczonych przez Grupę KZN Bieżanów fabrycznie zmontowanych rozjazdów jest rozładowywana przy pomocy systemu bramownic PWP. Oznacza to ni mniej nie więcej, że w 2023 r. już 106 kompletnych konstrukcji rozjazdowych zostało ściągniętych z wagonów SWITCHER i ułożonych metodą wzdłużną w miejscu docelowym przy użyciu tej technologii. W porównaniu z rokiem 2022 zanotowany został dwukrotny wzrost takich operacji.
– Tym samym zdecydowanie przekroczyliśmy wstępne założenia projektu NCBR, dzięki któremu wdrożyliśmy zarówno bramownice PWP, jak wagony SWITCHER FLAT. Dziś w ramach systemu logistycznego dostaw i rozładunków bloków rozjazdów kolejowych, realizowanych przez Grupę KZN Bieżanów, utrwalił się precyzyjny podział – większość rozładunków wzdłużnych realizujemy przy pomocy bramownic PWP, natomiast rozładunki boczne wykonywane są przez żurawie zamontowane na wagonach SWITCHER PLUS. Tylko na specjalne życzenie klienta korzystamy z rozwiązań dźwigowych – podkreśla Mateusz Kozak, dyrektor logistyki w spółce KZN Rail.
– Niezależnie od lokalizacji – czy są to linie jednotorowe jak Rzeszów Jasionka, czy duże stacje jak Białystok czy Warszawa Wawer, czy też mamy do czynienia z kompletnie zdemontowaną nawierzchnią torową, jak miało to miejsce na stacji Gdynia Port – wszędzie jesteśmy w stanie w pełni i precyzyjnie obsłużyć proces dostawy, rozładunku, a nawet bliskiego transportu bloków rozjazdowych. Co niezmiernie istotne, 90% dostaw i rozładunków przy użyciu nowej technologii (SWITCHER + PWP) zostało zrealizowanych systemie just in time – dodaje Kozak.
Pełne wdrożenie rozładunków wzdłużnych fabrycznie zmontowanych rozjazdów kolejowych przy pomocy systemu bramownic PWP oraz dogłębne poznanie jego przewag coraz częściej skłania spółkę KZN Rail do wykorzystywania tego potencjału również w innych obszarach. Na koncie spółki są już realizacje związane z transportem i układką tramwajowych przęseł torowych o długości do 18 metrów, a w poczekalni gotowe do wdrożenia czekają już rozwiązania dotyczące systemu CONTRACK, czyli rozładunku i precyzyjnego ułożenia prefabrykatów kluczowych elementów nawierzchni tramwajowych: rozjazdów, przyrządów wyrównawczych, długich przejazdów, czy nietypowych łuków. Znaczenie w każdym przypadku mają główne atuty systemu: mobilność – możliwość dostarczenia go w miejsce przewidzianych robót zarówno transportem kolejowym jak i drogowym; elastyczność – możliwość transportu bliskiego elementów zarówno po szynach, po nawierzchni drogowej jak i z wykorzystaniem utwardzonej podbudowy (moduł wózków dwudrogowych z kołami kolejowymi i gąsienicami); a także kompatybilność umożliwiająca wykonywanie operacji pod rozwieszonymi przewodami trakcyjnymi.
Komercyjne wdrożenie technologii rozładunku rozjazdów przy wykorzystaniu systemu SWITCHER uzupełnionego o bramownice PWP odbywało się w ramach projektu naukowo-badawczego realizowanego przez konsorcjum KZN Rail i Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”. Projekt „Innowacyjna technologia transportu i rozładunku rozjazdów w blokach metodą wzdłużną, której celem jest opracowanie technologii pozwalającej na bezpieczny i szybki transport rozjazdów w blokach oraz ich rozładunek na liniach jednotorowych” wdrożony został w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. Szybka Ścieżka/Konkurs 2/1.1.1/2019.
Źródło: Informacja prasowa