W latach 2022–2030 przewoźnicy kolejowi zamierzają zmodernizować tabor pasażerski, na co planują wydać środki pozyskane z nowej i kolejnej perspektywy finansowej. Na podstawie sprawozdań rocznych przewoźników pasażerskich Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opublikował informacje, dotyczące tego, w co będą inwestować. Urząd podkreśla, w zestawieniu nie zostały uwzględnione plany zakupowe jednostek samorządu terytorialnego.
Zakupy planowane w latach 2022–2025
W tym czasie planowany jest zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych jednopokładowych i piętrowych w liczbie 148 szt. Rozważany jest także zakup dziewięciu dwunapędowych zespołów trakcyjnych z silnikami spalinowymi i elektrycznymi. Do tego mają być kupione dwa spalinowe zespoły trakcyjne i 60 lokomotyw elektrycznych. Ponadto w planach jest zakup 290 nowych i pięciu używanych wagonów, z których aż 266 to wagony piętrowe.
Jeśli chodzi o modernizację, to w ciągu najbliższych pięciu lat modernizacji ma być poddane 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 30 lokomotyw elektrycznych, 13 lokomotyw spalinowych oraz 463 wagonów z miejscami do siedzenia.
Co chcą kupić przewoźnicy w kolejnych latach?
Kolejarze mają już plany zakupowe w odniesieniu do następnej perspektywy unijnej, na lata 2026–2030. Na potrzeby rozwoju taboru trakcyjnego zamierzają kupić 79 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z których 41 to zespoły jednopokładowe, 15 – piętrowe z przeznaczeniem do ruchu wojewódzkiego, a 23 przystosowane do jazdy z prędkością do 250 km/godz.
Przewoźnicy działający na terenie województw myślą o zakupie zespołów trakcyjnych napędzanych wodorem. Pod uwagę brane jest też nabycie 30 dwunapędowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń wojewódzkich oraz modernizacja sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Autor: Agata Sumara
Fot. businessinsider.com.pl