Sektorkolejowy » Przebudowany dworzec w Rzepinie otwarty dla podróżnych

Przebudowany dworzec w Rzepinie otwarty dla podróżnych

pzez Damian

Po kilku latach oczekiwania, mieszkańcy Rzepina i okolic mogą cieszyć się odnowionym dworcem kolejowym. Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) właśnie udostępniły zmodernizowany obiekt, łączący historyczny charakter z nowoczesnymi udogodnieniami.

Historia i nowoczesność idą w parze

Dworzec w Rzepinie, pochodzący z końca XIX wieku, przeszedł metamorfozę. Inwestycja o wartości 17,2 mln złotych brutto, współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), miała na celu nie tylko przywrócenie historycznych walorów architektonicznych, ale także dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi pasażerów kolei.

Remont dworca PKP rozpoczął się 3 lata temu. Nie obyło się bez pewnych problemów. Pierwotny wykonawca nie spełniał podstawowych warunków inwestora. Prace remontowe zostały wznowione w połowie października ub. r. przez inną firmę.

Jak wygląda dworzec kolejowy w Rzepinie po modernizacji?

W ramach inwestycji PKP SA odtworzono ozdobne elementy obiektu, w tym stylizowane liście palmowe na narożach i ścianie szczytowej budynku.

W nowej poczekalni znajdują się ławki, gabloty z aktualnym rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice informacyjne i system informacji głosowej. Wewnątrz budynku ulokowano również toalety, kasy biletowe, lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia dla spółek kolejowych i lokalnego samorządu.

Dworzec w Rzepinie został pozbawiony barier architektonicznych. Ponadto zainstalowano windy, mapy dotykowe oraz oznakowania w alfabecie Braille’a. Zgodnie z aktualnymi standardami przygotowano również specjalne ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.

Budynek dworca został ocieplony. Wykonawca prac modernizacyjnych zamontował stolarkę cechującą się niskim współczynnikiem przenikalności ciepła i energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED. O optymalizację zużycia energii elektrycznej i wody dba system BMS (Building Management System). W trosce o bezpieczeństwo zarówno podróżnych, jak i pracowników dworca zainstalowano systemy monitoringu, kontroli dostępu i ochrony przeciwpożarowej.

Metamorfozę przeszło także otoczenie obiektu. Wykonawca prac położył nową nawierzchnię i zainstalował elementy małej architektury, w tym ławki i oświetlenie. Dla cyklistów przygotowano wiatę rowerową.

Ciekawostką jest stojący obok dworca zabytkowy parowóz Ty51-37. Ta najcięższa lokomotywa parowa zbudowana w Polsce w latach 1953-1958.

Zmodernizowany dworzec w Rzepinie to świadectwo bogatej historii kolejnictwa w regionie. Po zakończonej modernizacji stał się wizytówką miasta.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz