Sektorkolejowy » Przebudowa stacji kolejowej Ożarów Mazowiecki

Przebudowa stacji kolejowej Ożarów Mazowiecki

pzez Adrian

Nowa odsłona stacji w Ożarowie Mazowieckim

W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji w Ożarowie Mazowieckim pojawią się dwa nowe perony wyspowe, które zastąpią stary peron, który wraz z wiatą zostaną rozebrane. Wyposażenie nowych peronów obejmuje m.in.:

  • tablice informacyjne
  • funkcjonalne oświetlenie
  • nowe wiaty, które mają wizualnie nawiązywać do wcześniejszego zadaszenia stacji
  • ławki

Zakres prac modernizacyjnych obejmuje także likwidacje starej kładki. Użytkownicy kolei będą mogli zdecydowanie łatwiej oraz wygodniej dostać się do pociągów dzięki przejściu podziemnemu wraz z windami i schodami. Zmiany nastąpią również w układzie torów i rozjazdów. Zaplanowano wymianę sieci trakcyjnej. W  ramach przebudowy stacji powstaną 2 tory „odstawcze”, co pozwoli na wykorzystanie jej w postaci stacji końcowej dla pociągów aglomeracyjnych.

Korzyści płynące z modernizacji stacji w Ożarowie Mazowieckim

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Ożarowie Mazowieckim to kolejne działanie na terenie aglomeracji warszawskiej, które ma na celu usprawnienie dojazdu do Warszawy. Modernizacja torów w otoczeniu stacji kolejowej pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów oraz usprawnienie przejazdów koleją pomiędzy Warszawą a Kutnem.

Warto dodać, że w obrębie stacji bliskie zakończeniu są prace przy budowie nowej nastawni. Następnie zostaną tam zamontowane urządzenia odpowiedzialne za sterowania ruchem kolejowym. Zgodnie z planem nastawnia ma zostać uruchomiona we wrześniu 2022 roku.

Zmiany w rozkładzie jazdy oraz dostępu do stacji

Wykonawca prac budowlanych do 13 marca 2022 roku ma przygotować peron tymczasowy, który będzie obsługiwał podróżujących w kierunku Sochaczewa. Peron będzie wyposażony w:

  • gabloty informacyjne
  • czytelne oznakowanie
  • nagłośnienie
  • oświetlenie

Na obecnym peronie użytkownicy kolei podróżujący w kierunku Warszawy będą mogli skorzystać z jednej z dwóch krawędzi.

Należy podkreślić, że dostęp do stacji kolejowej będzie dostępny wyłącznie od strony ul. Kolejowej. Przejście dla pieszych od strony ul. Żeromskiego będzie zamknięte, natomiast od strony ul. Żeromskiego będzie dojście przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Mickiewicza.

Dostęp do dotychczasowego peronu będzie możliwy za pośrednictwem kładki nad torami od strony ul. Kolejowej. Fragment kładki od ul. Żeromskiego zostanie zdemontowany. Równocześnie ma rozpocząć się budowa przejścia podziemnego.

Zmiana organizacji obsługi podróżnych ma obowiązywać do III kwartału 2022 roku, po czym rozpocznie się kolejny etap modernizacji stacji. Zgodnie z planem prace modernizacyjne na stacji Ożarów Mazowiecki mają zakończyć się  w połowie 2023 roku.

Na stacji będą zatrzymywały się pociągi regionalne, a pociągi dalekobieżne będą kursowały zmienioną trasą, przez Żyrardów i Skierniewice. Szczegóły kursowania pociągów można znaleźć TUTAJ.

Finansowanie i koszt inwestycji

Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa-Kutno etap I Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa-granica LCS Łowicz” będzie kosztowało około 106 milionów złotych. Inwestycja jest współfinansowana w 85% przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z planem prace budowlane w ramach tego projektu mają zakończyć się w 2023 roku.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz