Modernizacja kolejowej Towarowej Obwodnicy Poznania ma zapewniony nadzór. PKP PLK podpisały umowę za ponad 10,6 mln zł (netto) na nadzór nad realizacją prac. To wsparcie dla ważnej inwestycji, która dostosuje linie wykorzystywane obecnie głównie w ruchu towarowym do przejazdów pociągów pasażerskich. Zakończenie prac budowlanych planowane jest do końca 2027 r.
Przedsiębiorstwo Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., za ok. 10,6 mln zł (netto) będzie czuwać nad całym procesem, oceniać zgodność wykonanych prac z projektem, dbać o odpowiednią jakość wykonania oraz rozliczać kontrakt. Zapewni to właściwe zarządzanie i terminową realizację inwestycji.
Prace na kolejowej obwodnicy rozpoczną się w drugiej połowie lipca. Początkowo modernizowane będą tory na szlakach Poznań Piątkowo – Kiekrz i Zieliniec – Koziegłowy. Roboty zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy, aby inwestycja nie wpływała na możliwości sprawnej obsługi pociągów pasażerskich i towarowych w Poznańskim Węźle Kolejowym.
Nowy system komunikacji w Poznaniu
Sprawne podróże pociągiem w aglomeracji poznańskiej – to spodziewany efekt modernizacji linii kolejowych, tworzących kolejową Towarową Obwodnicę Poznania. Przebudowa ok. 70 km torów wraz z modernizacją sieci trakcyjnej i nowoczesnymi urządzeniami sterowania, umożliwi bezpieczne przejazdy koleją wokół Poznania trasami, wykorzystywanymi dotychczas przede wszystkim do przewozu ładunków. Pociągi pojadą trasą obwodową z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu pełnym „ringiem” przy zatrzymaniach na wszystkich przystankach szacowany jest na ok. 50 min. Dla zapewnienia przejazdów wybudowana zostanie nową łącznicę między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo oraz wyremontowana długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą (jednostka obszarowa Naramowice).
Bezpieczeństwo na trasie zwiększy budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Dyżurni ruchu będą nadzorować z niego przejazdy pociągów. Na trasie przebudowanych zostanie 18 przejazdów kolejowo-drogowych.
Mieszkańcy wsiądą do pociągów z nowych przystanków w siedmiu lokalizacjach i z przebudowanych peronów w podpoznańskiej Nowej Wsi. Pociągi zatrzymają się: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Perony zostaną wybudowane zgodnie ze standardami Instrukcji Id-22, co zapewni optymalny komfort podróży. Dzięki staraniom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji przy przystankach kolejowych powstaną węzły przesiadkowe – pozwoli to zintegrować transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu, co w efekcie znacznie ułatwi podróże.
Na przystosowanie Towarowej Obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Zgodnie z podpisaną pod koniec maja br. umową, prace budowlane przeprowadzi konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (Lider), Alusta S.A. (Partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (Partner). Na aktualnym etapie przewidujemy, że wszystkie roboty będą realizowane do końca 2027 r.
Fot. JBCrew