Sektorkolejowy » Popyt na używane pojazdy spalinowe nie maleje. POLREGIO chce kupić 9 pociągów od DB RegioNetz Verkehrs

Popyt na używane pojazdy spalinowe nie maleje. POLREGIO chce kupić 9 pociągów od DB RegioNetz Verkehrs

pzez DamianM

Na polskim rynku kolejowym obserwujemy duże zapotrzebowanie na pojazdy spalinowe. M.in. ze względu na czynniki kosztowe przedsiębiorstwa coraz częściej podejmują starania na rzecz zakupu jednostek używanych. Poszukiwania pociągów z drugiej ręki najczęściej koncentrują się na rynku niemieckim – już w tamtym roku największy polski przewoźnik pasażerski intensywnie go penetrował. POLREGIO pilnie potrzebuje poprawić swoją sytuację taborową.

Przewoźnik chce nabyć 9 używanych pociągów spalinowych od DB RegioNetz Verkehrs GmbH. Pojazdy mają wzmocnić flotę przewoźnika w regionie warmińsko-mazurskim. Ogłoszenie ex ante w tej sprawie opublikowano unijnym systemie TED (Tenders Electronic Daily).

Spółka POLREGIO prowadzi również przetarg na zakup 5 używanych pociągów spalinowych. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta – od Public Transport Service i mieści się ona w zaplanowanym budżecie. Tym samym niewiele brakuje, by sfinalizować transakcję.

Zakup używanych pojazdów spalinowych stanowi przejściowe rozwiązanie dla przewoźników w oczekiwaniu na dostawy nowego taboru. W perspektywie kilku lat POLREGIO – podobnie jak inni przewoźnicy – planuje stopniową wymianę floty na nowoczesne pojazdy, jednak obecnie pociągi spalinowe pozostają niezbędne do utrzymania oferty przewozowej na niezelektryfikowanych liniach.

Zakup pojazdów z rynku wtórnego coraz częstszym wyborem przewoźników

W ostatnim czasie próbę zakupu używanych wagonów z Niemiec podjęło PKP Intercity. Niestety zakończyła się ona niepowodzeniem. Na początku roku 2 pociągi z włoskiego rynku wtórnego nabyły Koleje Wielkopolskie. Szerokim echem odbił się również zakup tramwajów NGT6D z drugiej ręki od naszych zachodnich sąsiadów – dokładnie z miasta Bonn przez MPK Poznań.

Mniej głosów krytyki pojawiło się po ogłoszeniu zakupu 32 używanych pociągów spalinowych DM90 z Niderlandów w 2022 r. Pojazdy nabyła spółka SKPL Cargo od Nederlandse Spoorwegen (NS). Jednostki stopniowo przechodziły proces przystosowania ich do polskich wymagań technicznych oraz eksploatacyjnych. Niedługo później część z nich rozpoczęła realizowanie przewozów na zlecenie PKP Intercity. Ponadto niedawno narodowy przewoźnik ogłosił przetarg na wynajem do 32 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Po otwarciu ofert w postępowaniu nie było zaskoczenia – wpłynęła jedna oferta – właśnie od SKPL Cargo.

Autor: Damian Malesza
Fot. DB RegioNetz Verkehrs – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz