Sektorkolejowy » POLREGIO S.A.: W Skarżysku-Kamiennej powstanie hala utrzymania taboru za 40 mln zł

POLREGIO S.A.: W Skarżysku-Kamiennej powstanie hala utrzymania taboru za 40 mln zł

pzez Adrian

POLREGIO inwestuje w nowoczesną halę utrzymania taboru kolejowego

W dniu 4 kwietnia 2022 roku tj. poniedziałek miała miejsce inauguracja budowy nowego obiektu  do obsługi taboru kolejowego spółki POLREGIO. W symbolicznym rozpoczęciu budowy nowej hali wzięli udział m.in. przedstawiciele władz:

  • państwowych
  • samorządowych
  • lokalnych

Hala utrzymania taboru kolejowego spółki POLREGIO powstanie w Skarżysku-Kamiennej na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”. Nowy obiekt ma zapewnić zatrudnienie 60 osób, z czego 20 miejsc to nowe etaty.

„W tym miejscu powstanie zaplecze techniczne, ważne dla województwa świętokrzyskiego i ościennych. Inwestycja nie potrwa długo, hala będzie gotowa najpóźniej na początku przyszłego roku. Będzie w niej pracować 60 osób, z czego jedna trzecia to będą nowo zatrudnieni”

– mówił Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO S.A.

Jak będzie wyglądał nowy obiekt budowany w ramach inwestycji POLREGIO S.A.?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Artura Martyniuka – prezesa zarządu POLREGIO S.A. na terenie hali przewidziano m.in.:

  • profesjonalne warsztaty
  • magazyny wysokiego składowania
  • zaplecze socjalno-biurowe
  • myjnię dla pociągów

Należy podkreślić, że budowany obiekt będzie wykorzystywał proekologiczne rozwiązania tj.:

  • na dachu hali zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne
  • wentylacja zostanie wyposażona w instalację odpowiedzialną za odzyskiwanie ciepła
  • myjnia taboru kolejowego będzie wykorzystywała powtórnie wodę przemysłową i opadową

„Realizacja inwestycji wpisuje się w strategię POLREGIO, jaką jest osiągnięcie długoterminowej przewagi konkurencyjnej poprzez zwiększenie efektywności kosztowej w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. Dzięki niej spółka zwiększy potencjał do rozwoju, zarówno w realizacji umów PSC w południowo-wschodniej Polsce, jak i działalności komercyjnej”

– podkreślał Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO S.A.

Zadania realizowane w budowanej hali utrzymania taboru w Skarżysku-Kamiennej

Zgodnie z planem w pierwszym roku funkcjonowania nowego obiektu ma zostać wykonanych około 150 przeglądów pociągów oraz około 40 napraw okresowych. Ponadto w nowej hali POLREGIO S.A. mają być serwisowane pociągi z następujących województw:

  • świętokrzyskiego
  • małopolskiego
  • podkarpackiego

oraz tabor kolejowy należący do innych operatorów. Pozwoli to na zwiększenie przychodów spółki z innych źródeł niż sprzedaż biletów.

Koszt i termin realizacji inwestycji POLREGIO S.A.

Koszt przedsięwzięcia spółki POLREGIO w Skarżysku-Kamiennej wyniesie około 40 mln złotych. Zgodnie z planem nowa hala utrzymania taboru kolejowego ma zostać oddana do użytku w końcówce 2022 roku. Rozpoczęcie inwestycji było możliwe dzięki wieloletniej umowie podpisanej w 2020 roku pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego a spółką POLREGIO. Warto dodać, że uzyskanie pozwolenia ze Starachowickiej Strefy Ekonomicznej umożliwiło zwolnienie  z podatku dochodowego na okres 12 lat. Ponadto Prezydent Skarżyska-Kamiennej zgodził się na zwolnienie także z podatku od nieruchomości.

Budowa obiektu w Skarżysku-Kamiennej, który będzie wykorzystywany do utrzymania taboru kolejowego to strategiczne zadanie inwestycyjne, które wynika z podpisanej z województwem świętokrzyskim umowy obejmującej świadczenie usług publicznych w zakresie przewozów pasażerskich do 2030 roku. Inauguruje wieloletni plan inwestycyjny spółki w wysokości 7 mld zł na zakup i modernizację około 300 pociągów oraz modernizację i budowę punktów zaplecza technicznego.

„Punkty utrzymaniowe, stacje techniczno-postojowe to inwestycje niekoniecznie widoczne dla pasażera, choć ważne z punktu widzenia kolejarzy. One umożliwiają utrzymanie taboru kolejowego na najwyższym poziomie, aby był bezpieczny i czysty, a pasażer mógł wsiąść i jechać”

– mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Autor: Damian Malesza
Fot. PAP

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz